Björn Bouwmeester
Online marketing- en communicatiespecialist Heembouw
Online marketing- en communicatiespecialist Heembouw
Het hele jaar door zijn er volop events om je te laten inspireren op het gebied van marketing en communicatie. Ook deze maanden nog. Zelf heb ik in deze periode geen behoefte meer om deze events bij te wonen. Ik heb ideeën genoeg, en ik kijk stiekem alweer vooruit naar 2017. Wat gaan we in 2017 doen op het gebied van marketing?
Onlangs kwamen de Heembouw stafafdelingen bij elkaar voor onze jaarlijkse stafdag. Marketing, finance & control, HR, ICT: een gezellige groep collega's. De middag stond volledig in het teken van de nieuwe strategie van Heembouw, de weg richting 2020.
Het is bouwvak! Op het gebied van marketing nou niet de drukste periode. Alles zakt in, interactie op social media is laag en website bezoekers blijven weg. Iedereen geniet van zijn welverdiende vakantie, volkomen terecht natuurlijk. Vroeger noemden we dit komkommertijd, een begrip wat we kunnen vervangen door Pokémontijd. Verrassend om te zien hoe een nieuwe app in zo'n korte tijd een wereldwijde rage kan worden.
Het is altijd mooi om te ervaren hoe sales collega's denken over social media of andere online gerelateerde zaken. Ik deel één tweet of ik maak even een facebookpagina aan en bereik daarmee meteen de hele wereld. En dan verwachten ze ook dat iedereen luistert en meteen actie onderneemt. Zo werkt het in de praktijk niet. Gelukkig.
Zit jij al op Snapchat? Ik ben daar echt heel nieuwsgierig naar. Zelf heb ik sinds kort een account en probeer dit nieuwe sociale netwerk rustig te verkennen. En ik zal eerlijk zijn, ik snap er echt nog vrij weinig van. Is het eigenlijk wel een sociaal netwerk? Een echte timeline is er niet, en berichten of snaps gaan vaak één op één. Tenminste, die indruk krijg ik.
In tijden van de 24-uurs economie en het Internet of Things hoort één woord niet thuis: offline! We zijn tegenwoordig namelijk altijd online, altijd bereikbaar en hebben de wereld letterlijk in onze zak. Het lijkt er echter op dat dit voor meer en meer mensen zijn tol begint te eisen. Altijd online zijn heeft namelijk consequenties.
Hoe betrek je medewerkers bij je online marketing activiteiten? Dit was één van de onderwerpen die aan bod kwam tijdens mijn presentatie op het Congres Marketing in Transport en Logistiek afgelopen maand. Ik pleit ervoor om medewerkers enthousiast te maken en tot "online zichtbare" ambassadeurs voor jouw organisatie te maken. Hoe je dit doet is voor elke organisatie een andere uitdaging.
Al weer één jaar schrijf ik deze columns voor Cobouw. Ook LinkedIn weet dat. En dit wordt dan ook 'automatisch' gedeeld met mijn netwerk. Vorige week krijg ik daarom ineens allerlei berichten via LinkedIn: Gefeliciteerd met uw werkjubileum.
#RIPTwitter was trending afgelopen weekend. Een aangekondigde wijziging in de tijdlijn van Twitter was de oorzaak. Twitter overweegt om de tijdlijn asynchroon te maken. Niet de nieuwste tweets bovenaan maar meer op de manier zoals Facebook dat doet. Reden voor veel mensen om te roepen dat ze Twitter gaan verlaten. #RIPTwitter dus. Uiteindelijk bleek het om een hoax te gaan, het bericht waar iedereen op reageerde en over viel was nep.
Een valkuil bij het gebruik van social media is om puur op de getallen af te gaan. Het aantal volgers op Twitter zegt lang niet alles over de invloed van een persoon. En waarom is iemand met duizend connecties op LinkedIn belangrijker dan iemand met slechts tweehonderd connecties?