De innovators van morgen komen ook van het mbo!

De innovators van morgen komen ook van het mbo!
SONY DSC

"Als bedrijven vinden dat we niet de juiste mensen opleiden, nodigen we ze van harte uit om mee te denken en te doen." Zo. De toon is gezet. Opleidingsmanager Maryke Visser van MBO College Almere wil er maar mee zeggen dat ze van de bedrijven waar haar school nauw mee samenwerkt weinig klachten krijgt. "Die

“Als bedrijven vinden dat we niet de juiste mensen opleiden, nodigen we ze van harte uit om mee te denken en te doen.” Zo. De toon is gezet. Opleidingsmanager Maryke Visser van MBO College Almere wil er maar mee zeggen dat ze van de bedrijven waar haar school nauw mee samenwerkt weinig klachten krijgt. “Die zien onze studenten graag komen. Ze kunnen invloed uitoefenen op ons lesaanbod en ik zie dat dat werkt. De meerderheid van mijn studenten niveau 4 krijgt in het derde leerjaar al een baan aangeboden. En het aantal studenten groeit in de laatste jaren met 40 tot 50 per jaar binnen de opleidingen niveau 3 en 4.”

INSPELEN OP DE PRAKTIJK
Tijdens de Robodomodemodag bezoeken ongeveer 500 vmbo’ers de afdeling Techniek. Ze worden begeleidt door studenten van Techniek en maken er ook alvast kennis met een keur aan bedrijven waar de opleiding mee samenwerkt in de branche waar ze na hun studie naar alle waarschijnlijkheid aan het werk gaan. Over het algemeen zijn het bedrijven uit de regio, actief in vele takken van techniek. Van installatiebedrijven, aannemers, via zorginstellingen tot Schiphol en de KLM. Visser: “Techniek, of eigenlijk engineering is tegenwoordig zo breed. En wordt steeds belangrijker. De vraag naar goede en breed opgeleide engineers neemt hard toe als gevolg van innovatie, integrale oplossingen en sectoroverschrijdende toepassingen. Daar spelen we hier op in.”

INNOVATIE IN HET ONDERWIJS
Visser verhaalt over een groot installatiebedrijf dat ook laadpalen installeert en onderhoudt waarmee elektrische auto’s worden opgeladen. Het MBO College Almere heeft zo’n complete installatie in een van de klaslokalen staan. “Niet vanwege de specifieke techniek in zo’n laadpaal, maar vanwege de digitale besturingstechniek. Die gaat verder dan alleen die laadpaal. Studenten die als keuzevak in deze techniek worden opgeleid, kunnen later veel breder aan de slag. Ik durf wel te stellen dat de echte innovatie hier op school een plek heeft in het onderwijs. Neem nou 3D-printen. Daar wordt nu in de media een hype van gemaakt, maar wij werken al jarenlang met deze techniek”.

REGIONALE ARBEIDSMARKT
Visser krijgt bijval van Dennis Grimbergen, directeur Programmabureau bij SCALA Flevoland. SCALA is een samenwerkingsverband van bedrijven, overheid en (onderwijs)instellingen met als doelstelling om onderwijs en arbeidsmarkt rondom de luchthaven Lelystad beter op elkaar te laten aansluiten. SCALA werkt als onderdeel hiervan nauw samen met het ROC van Flevoland en het MBO College Almere. Grimbergen: “Dat de studenten van dit ROC het zo goed doen, zit hem echt in de kwaliteit van onderwijs en de nauwe banden met het bedrijfsleven. Studenten gaan al vroeg in het curriculum kennismaken bij die bedrijven. Dan blijven er altijd een paar over die denken: ‘hier wil ik wel stagelopen’. En andersom werkt het ook: als je de studenten vroeg en vaak onder de aandacht brengt, gaan bedrijven erom vragen.”

GOUDEN HANDJES, KNAPPE KOPPEN
Iets minder dan de helft van de studenten van de Engineers-opleiding maakt na vier jaar de overstap naar het hbo. Visser: “Dat zijn eigenlijk alleen de jongens en meisjes die nog niet precies weten wat ze willen en nog gaan kiezen tussen de diverse technische richtingen. De rest heeft gewoon een baan na vier jaar studie. En als ze dan willen doorstuderen doen ze dat in overleg met de werkgever en met een avondstudie. Dat past in het concept van 21th century skills, waar nadrukkelijk aandacht voor is.”
Dan zegt ze, met een grote glimlach: “De innovators van morgen, de jongens met de gouden handjes, die komen niet alleen van het hbo of de universiteit: die komen ook van het mbo!”