Croon tekende voor de complete
verkeers- en tunneltechnische installaties (VTTI-installaties).De tunnel is de eerste die is aangelegd
volgens de nieuwe Tunnelwet. “Het is daarmee een van de veiligste tunnels in
Nederland”, aldus Croon-projectdirecteur Peter van Dam. “We hebben 52
deelsystemen ontworpen, aangelegd en getest. De meest kritische deelsystemen –
het bedienings- en besturingssysteem, het energiesysteem en het
transmissienetwerk – hebben we volledig in eigen beheer ontworpen en gebouwd.
Daar zijn we trots op.” Croon heeft de opdracht op basis van Design, Build, and
Maintain aangenomen. Van Dam: “Het was de eerste keer dat Rijkswaterstaat zo'n
grote opdracht als DBFM-contract op de markt zette. Bij het systeem ontwerp
stonden veiligheid, doorstroming en beschikbaarheid voorop.”
Testfase vlekkeloos verlopen
Croon is in 2008 begonnen met het
ontwerp van de geavanceerde en bedrijfszekere VTTI-installaties. In 2010 ging
de aanleg van start. De afgelopen maanden zijn de deelinstallaties afzonderlijk
getest, is een integrale test uitgevoerd en zijn scenariotesten doorlopen.“Er is veel
aandacht besteed aan de veiligheid van de Tweede Coentunnel. De modernste
technieken zijn geïnstalleerd en uitgebreid getest”, aldus Schultz van Haegen.
Na afronding van de testfase kon de tunnel op 13 mei voor het eerst opengesteld
worden voor verkeer. Dagelijks zullen 120.000 auto's gebruikmaken van de nieuwe
verbinding. Een team van zes à acht Croon-medewerkers staat garant voor het
onderhoud.
Samenwerking
Van Dam prijst de samenwerking met
Coentunnel Construction, de aannemerscombinatie van zes partijen uit drie
landen die tekende voor de civiele constructie. “We hebben als gelijkwaardige
partners aan de Tweede Coentunnel gewerkt. Door te kiezen voor een integraal
ontwerp en voor optimale afstemming van de werkzaamheden, hebben we een hoge
mate van efficiency bereikt.” De komende periode staat de renovatie van de
(eerste) Coentunnel op de agenda. Croon verwijdert alle bestaande installaties
en zal compleet nieuwe VTTI-installaties aanleggen, conform de Tweede
Coentunnel. Medio 2014 zal deze tunnel weer in bedrijf zijn.
“We nemen binnen afzienbare tijd afscheid van
een van de meest hardnekkige files van Nederland. De flessenhals wordt een
toegangspoort en we krijgen weer meer bewegingsvrijheid. Dat is goed voor de
mensen die hier wonen en werken, goed voor de bedrijvigheid in deze belangrijke
regio en goed voor de economie. Een innovatief visitekaartje van bouwend
Nederland”, aldus Schultz van Haegen.