Ambitieus infrabedrijf Van Voskuilen kiest opnieuw VanMeijel als IT-partner

Ambitieus infrabedrijf Van Voskuilen kiest opnieuw VanMeijel als IT-partner

Om zijn sterke groeiambities de komende jaren te kunnen realiseren is het voor Van Voskuilen Groep cruciaal dat de bedrijfsprocessen op orde zijn. Dat lukt niet zonder vergaande digitalisering. Ook toen de behoefte ontstond aan extra functionaliteiten, kwam Van Voskuilen tot de conclusie dat de bestaande automatiseringspartner VanMeijel met oog op de toekomst nog steeds de beste keuze is.

Aanleggen, renoveren en aansluiten van onder- en bovengrondse kabels en leidingen en het bouwen van meet- en regelstations voor warmte en gas, wat Van Voskuilen Groep doet, is specialistenwerk. Maar specialisten zijn doorgaans schaars, zoals het bedrijf zelf aan den lijve ondervindt bij het zoeken naar personeel.

Meer processen digitaliseren

Voor automatisering geldt iets vergelijkbaars, is de ervaring van directeur Jacco Bol van Van Voskuilen Groep. Er zijn in zijn ogen maar weinig marktpartijen die specialistisch genoeg zijn om de bedrijfsvoering van een infrabedrijf als Van Voskuilen goed digitaal te kunnen ondersteunen. Sinds 2011 maakt de infrabouwer gebruik van Metacom, het ERP (Enterprise Resource Planning)-systeem van VanMeijel voor digitaal bouwen. Door de groei van Van Voskuilen ontstond de behoefte om nog meer processen te digitaliseren: van aanvraag tot oplevering. “We wilden grote en kleine projecten beter kunnen bewaken en daarnaast wilden we af van het papierwerk bij monteurs”, legt Bol uit. Het werd te omslachtig om papieren urenbriefjes over en weer tussen monteurs, uitvoerders en administratie te sturen, met bovendien het risico dat ze weleens kwijtraken.

Er waren nog meer wensen en behoeftes, die het bedrijf eerst in beeld bracht om daarna te kijken welke leveranciers daar het beste aan konden voldoen. Na die marktoriëntatie kwam VanMeijel opnieuw als beste uit de bus en besloot Van Voskuilen de samenwerking door te zetten. Deze keer met een oplossing die meer functionaliteit biedt, binnen het cloudplatform Metacom Online. Eén van de voordelen van VanMeijel vindt Bol dat uitbreiding van de bestaande software minder ingrijpend is dan de overschakeling op een compleet nieuw systeem. “Zo kunnen we het stukje voor stukje implementeren.” Bovendien heeft het bedrijf door die gefaseerde werkwijze al snel profijt van allerlei verbeteringen.

Bol roemt ook de flexibiliteit van VanMeijel. De planning voor de oplevering van nieuwe functionaliteiten kan eenvoudig aangepast worden. “VanMeijel is heel flexibel in het tempo. Als we iets willen uitstellen kan dat.” Dat is handig, want in perioden van drukte hebben de IT-afdeling en de mensen van de werkvloer soms niet genoeg tijd om de applicaties te testen. En dat is wel belangrijke voorwaarde, vindt Bol. “Het moet voor hen handig zijn. Daarom betrekken we hen erbij.”

Voorspelbare projectkosten

Inmiddels zijn de papieren werkbriefjes bij Van Voskuilen verleden tijd. De monteurs gebruiken nu hun tablet om hun uren te registreren, waarna ze eveneens digitaal geaccordeerd worden door de uitvoerders en dan naar de administratie gaan. De uitvoerders zijn nu in staat niet alleen de monteurskosten goed te keuren, maar alle kosten die gemoeid zijn met hun projecten, zoals facturen van onderaannemers en materiaalkosten.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de implementatie van een oplossing binnen Metacom om projecten beter te kunnen bewaken, zowel in kosten als opbrengsten.

“Daardoor worden de projecten veel voorspelbaarder”, zegt Bol. Mochten de kosten uit de pas lopen, dan kan het bedrijf tijdig bijsturen. “In het verleden werden we nog wel eens achteraf verrast.”

Daarnaast wordt er een koppeling gemaakt tussen Metacom en het Digitaal Samenwerkingsplatform (DSP), een landelijk gegevensuitwisselingsplatform dat netbeheerders en infra-aannemers zoals Van Voskuilen gebruiken om het aansluitingenproces efficiënt te laten verlopen.

Tot slot wordt er software ontwikkeld voor de bouwplanning met als doel inzicht te geven in de capaciteit en beschikbaarheid van mensen, materieel en materiaal. Daarmee verwacht Van Voskuilen nog de nodige winst te kunnen behalen om de logistiek op alle vestigingen te kunnen verbeteren. Straks wordt het bijvoorbeeld makkelijker om machines die op de ene locatie tijdelijk niet gebruikt worden in te zetten bij een vestiging die er juist onvoldoende ter beschikking heeft. Voor iedereen wordt het nuttig, zoals voor de magazijnmedewerker die eenvoudig digitaal materiaal moet kunnen uitboeken op een project, maar ook eventueel weer kan innemen.

Vertrouwen in de toekomst

Al met al een hele operatie om alle nieuwe toepassingen werkend te krijgen, maar wel noodzakelijk gezien de ambities van Van Voskuilen. “In vijf jaar tijd willen we onze omzet verdubbelen naar 130 miljoen euro”, zegt Bol. Die groei zal vooral komen uit het toenemende werk dat gemoeid is met de energietransitie. “Dan heb je de keuze om hoofdaannemer te zijn of de rol van onderaannemer te spelen. Wij hebben bewust de keuze gemaakt om hoofdaannemer te blijven en mee te gaan in de ontwikkeling.”

Bol sluit niet uit dat naarmate het bedrijf groter wordt, ook de IT-wensen zullen toenemen. De verwachte groei heeft meegespeeld bij de keuze om opnieuw voor VanMeijel te kiezen. “We hebben het vertrouwen dat ze ons daarin kunnen ondersteunen en de faciliteiten kunnen bieden om die groei waar te maken.”
Aan de samenwerking zal het niet liggen.

“Die gaat echt heel soepel.” Er is een stuurgroep met mensen van beide partijen die maandelijks bij elkaar komt om de voortgang en haalbaarheid van alle deelprojecten te bespreken en het budget te bewaken. Daarnaast is er wekelijks overleg met de IT-afdeling en de verschillende werkgroepen binnen Van Voskuilen. De lijnen zijn kort, waardoor er genoeg tijd is om eventuele knelpunten aan te pakken en tussentijdse aanpassingen door te voeren.

Dit artikel is gesponsord door VanMeijel.