Samen beter bouwen is hét antwoord op huidige bouwuitdagingen

Dit najaar zet Xella zichzelf flink in de schijnwerper. Met een gloednieuwe campagne wil het bedrijf laten zien dat samenwerking en partnerschap hét antwoord zijn op de huidige uitdagingen in de bouw. Het centrale thema: ‘Beter bouwen doen we sámen’. Directieleden Jeroen van Heerwaarden en Niels van der Wouden leggen uit wat deze boodschap voor hen betekent.

Het is geen toeval dat de campagne samenvalt met de afronding van een fase waarin Xella een aantal belangrijke organisatorische veranderingen heeft doorgevoerd. Zo zijn afdelingen samengevoegd waardoor bijvoorbeeld salesmensen en bouwtechnisch specialisten veel beter kunnen samenwerken in hun dienstverlening naar de klant. Commercieel directeur Jeroen van Heerwaarden: “Beter bouwen doen we samen is een mooie visie, maar we wilden dit eerst intern waarmaken en vóélen voordat we dit verhaal ook naar de buitenwereld konden uitdragen.”

In hoeverre ziet de markt jullie al als partner?

Niels van der Wouden, directeur Bouw, Projecten & Services: “Ik denk dat een groot deel van de markt ons al lang als partner ziet. Onze bouwafdeling plaatst al 45 jaar binnenwanden voor klanten. De manier waarop we dat partnerschap invullen is wel veranderd. We praten steeds minder over transacties en steeds meer over samenwerking en hoe we bijvoorbeeld de bouwplaats organiseren. Welke dienstverlening kunnen we bieden? En hoe kunnen we de klant echt structureel ontzorgen? Dat is voor elke klant anders. Aan ons de uitdaging om die menukaart zo specifiek mogelijk te maken, zodat die klant altijd wel zijn gerecht eruit kan halen. En ik denk dat we daar ver in zijn, met name op het gebied van innovatie en duurzaamheid.”

Samen beter bouwen is hét antwoord op huidige bouwuitdagingen

Kunnen jullie voorbeelden van innovaties geven?

Van Heerwaarden: “We hebben de afgelopen jaren onze sales en onze uitvoering steeds meer als één gezicht naar de klant toe laten samenwerken. Dat is veel leuker en daar ontstaan ook weer nieuwe vragen en nieuwe innovaties uit. Zo maken we producten steeds meer op maat in de fabriek, zodat er minder afval op de bouwplaats komt. Ook leveren we vanaf komend jaar een deel van onze producten op duurzame recyclebare kunststof pallets als alternatief voor houten pallets. Dat verzinnen we niet zélf, dat verzinnen we samen met onze klanten. En allerlei andere thema’s spelen daarbij ook een rol. Denk aan de Wet Kwaliteitsborging en de Safety Culture Ladder, daarin lopen we voorop. En voor de klant betekent het: oké, als ik het aan Xella laat dan regelen ze het voor me.”

Wat doet Xella op het gebied van circulair bouwen?

Van Heerwaarden: “Op dit moment is ons eigen productieproces al voor een groot deel circulair, doordat we productieafval in onze fabrieken weer als grondstof gebruiken voor nieuwe producten. De volgende stap is dat we ook kalkzandsteenpuin en bouw- en sloopafval uit bestaande gebouwen gaan hergebruiken. Daarover zijn we nu in gesprek met een coöperatie van de top twaalf van sloopbedrijven in Nederland. Ook dat is een goed voorbeeld van hoe belangrijk het is om samen op te trekken. Iedereen heeft z’n specialisme, en door die kennis met elkaar te delen en proeven te doen om materialen te testen komen we steeds een stap verder. Geen praatgroepjes maar gewoon heel praktisch aan de slag gaan. Het grappige is dat sloopbedrijven ook naar ons toekomen met de vraag of we interesse hebben in kalkzandsteenpuin. Dat is een heel mooie beweging die nu op gang komt.”

Over de campagne

De Xella-campagne is dit najaar te zien op snelwegmasten, vakbladadvertenties en social media. Ook is er een inspirerende campagnevideo gemaakt waarin de boodschap van samenwerking en partnerschap centraal staat. U kunt deze nu al bekijken op www.xella.nl

Dit artikel is gesponsord door Xella.