Cobouw Academy introduceert nieuwe leergang datagedreven bouwen

Cobouw Academy introduceert nieuwe leergang datagedreven bouwen

"Het is een onmisbaar programma voor bedrijven in de sector die over vijf jaar nog steeds succesvol willen zijn", aldus mede-initiatiefnemer Prof. dr. Frans Feldberg, hoogleraar Data Driven Business Innovation bij de KIN-onderzoeksgroep, School of Business and Economics aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

De leergang zal op zeven dagentussen oktober en december 2022 worden gegeven en geeft een duidelijk antwoord op de vraag hoe je relevant blijft in een wereld van data, big tech, digital twins en kunstmatige intelligentie. Maar de belangrijkste vraag van ondernemers is: 'wat kan ik doen met data en analytics in mijn dagelijkse praktijk om succesvol te zijn?' In acquisitie, in planning, in uitvoering, in nazorg, maar ook wat betreft het hele businessmodel. “Datagedreven innovatie is een must in de bouw. Je moet erover nadenken. Hoe dat kan, proberen we aan te reiken in deze leergang, gepaard met zaken die je direct kunt doen in je dagelijkse praktijk.”

De Leergang Datagedreven Bouwen brengt 15 sprekers bij elkaar, die samen de meest recente wetenschappelijk onderbouwde kennis combineren met praktische toepassingen over hoe ondernemers in de bouw de continuïteit van hun bedrijf kunnen garanderen. “Het is een mix van wetenschappers die de top zijn in hun vakgebied en praktische hands-on-kennis en ervaring hebben”, aldus de hoogleraar.

Frans Feldberg, hoogleraar Data Driven Business Innovation.
Frans Feldberg, hoogleraar Data Driven Business Innovation.

Urgentie

Over de urgentie van de leergang laat Feldberg geen twijfel bestaan. “Data en kunstmatige intelligentie gaan de bouw volledig veranderen”, stelt hij. “En ik kom nog te vaak bij bedrijven die hier helemaal nog nooit over hebben nagedacht.”

Bouwbedrijven kunnen data en analytics op twee manieren gebruiken. Ze kunnen er bestaande processen efficiënter mee maken, zoals de toelevering, de acquisitie, de planning, de uitvoering en de nazorg. Dat kan flinke besparingen opleveren en komt de snelheid en klanttevredenheid ten goede. Maar daarnaast kunnen data en analytics het bestaande businessmodel verbeteren en maken ze zelfs allerlei nieuwe businessmodellen mogelijk.

Voorspellen

Om dat uit te leggen verwijst Feldberg naar de grote hoeveelheden sensoren die tegenwoordig in apparaten zitten die worden geïnstalleerd in gebouwen. Zoals in lichtschakelaars, liften en klimaatbeheersingssystemen. Al die sensoren leveren data op die de cloud in gaan. Wie die data heeft gaat ook bepalend zijn in de klantrelatie. Want met die data kun je bijvoorbeeld voorspellen wanneer en waar er onderhoud nodig is en of er verbouwd moet worden. “Je moet als ondernemer in de bouw dus weten welke data verzameld worden en welke data je nodig hebt om relevant te blijven”, zegt Feldberg. “Anders word je in de toekomst alleen nog maar ingehuurd als ‘transactie provider’ en neemt een andere partij de relatie met je klanten over. Die relaties worden dan niet alleen beheerd door Big Tech, zoals Google, Facebook en Amazon, maar mogelijk ook door allerlei nieuwe startups.”

Het belang van de leergang is kortom niet te onderschatten voor bouwers die relevant en succesvol willen blijven, weet Feldberg.

Meer informatie over de Leergang Datagedreven Bouwen? Kijk op Cobouwacademy.nl.

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

De drie technische universiteiten in Nederland richten nauwelijks bedrijven op voor de bouwsector. De studenten en medewerkers die wel startups beginnen, hebben grote ambities om de bouw duurzamer en digitaler te maken. Maar opschalen blijft moeilijk. "Je ontwikkelt iets voor de Nederlandse regelgeving, maar kan vervolgens niet internationaal de markt op."

SIMOX demodag. Foto: GROW

Innovatie | Monopiles trillen, schudden en 'jetten' op proef in de Haven van Amsterdam

Triltechniek kan natuurschade minimaliseren bij installatie van windmolenfundaties op zee, maar certificering ontbreekt nog. Een proef in de Amsterdamse haven brengt deze dichterbij én baant de weg voor meer innovaties, zoals gelijktijdig trillen, schudden en 'jetten'.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.