Hoewel veel GWW-aannemers financieel gezien nog niet heel zwaar zijn getroffen, is het aantal infraprojecten dat voor de komende jaren in de pijplijn zit, wel afgenomen. Zo is bijvoorbeeld het aantal nieuwe grote wegenbouwprojecten inmiddels tot een minimum gedaald. Dat baart zorgen. Extra investeringen in infra, om de dreigende gaten in de orderportefeuilles te dichten, zijn derhalve van harte welkom.
7,5 miljard euro trekt het nieuwe kabinet daarvoor uit. En daarnaast nog eens 1,5 miljard voor de instandhouding van de bestaande infrastructuur. Dat laatste valt goed te begrijpen. Nederland telt 330.000 civiele kunstwerken die het einde van hun levensduur naderen. Dat betekent dus dat ze ergens in de komende jaren zullen moeten worden opgeknapt. Het gaat om duizenden bruggen, tunnels, sluizen en duikers per jaar. Om deze kunstwerken, die in ons drassige en dichtbevolkte landje een onmisbaar onderdeel vormen van de infrastructuur, te kunnen blijven gebruiken, is gemiddeld 4 miljard nodig. 4 miljard! Alleen al om ze op te knappen. Voor regulier onderhoud en beheer is nog eens 7 miljard nodig.
Deze cijfers, die in deze sectoranalyse verder zijn uitgediept en overzichtelijk op een rij zijn gezet, geven aan dat de focus in de GWW-sector komende jaren drastisch zal wijzingen. Van aanleg naar onderhoud, beheer en vooral renovatie.
Meer weten? Download deze sectoranalyse gratis
62 pagina's in PDF-vorm boordevol met data en analyses
Verschijningsdatum: 21 februari 2022