Opnieuw ruimte voor investeren bij ASK Romein

Opnieuw ruimte voor investeren bij ASK Romein
Distributiepark Botlek Rotterdam

Het Covid-jaar 2020 eindigde, ondanks alle uitdagingen, in schoonheid voor ASK Romein. Voor 2021 wordt zelfs een forse omzetstijging verwacht, aldus CEO Ivan Vinck. Er is dan ook weer ruimte om te investeren.

De aankoop van Shipyard de Donge in Vlissingen, als onderdeel van de ambitieuze groeistrategie, is hiervan een bewijs. In het jaarverslag over 2020 vermeldde Vinck al voorzichtig de plannen voor een uitbreiding van de vestiging in Vlissingen-Oost: “We hebben een bod uitgebracht op het nabijgelegen perceel van Shipyard de Donge (…). Daarnaast hebben we ook plannen om onze vestigingen van Middelburg en Vlissingen samen te brengen op één locatie.”

Hefvermogen

Die locatie ligt aan de Kraayerthaven in Vlissingen-Oost, waar ASK Romein en het in 2018 failliet gegane de Donge aan elkaar grenzen. Het gaat om een terrein aan open water van ruim 31.000 vierkante meter met grote loodsen. Op de site is er in totaliteit meer dan 700 ton hefvermogen en zelfs een forse overdekte sleephelling. Na de aankoop zal deze helling niet meer nodig zijn, legt Vinck uit: “We gaan het gedeeltelijke talud in deze loods netjes opvullen en vlakmaken en aansluitend een langekademuur realiseren voor het aanmeren van pontons en werkschepen.”

Groeiambitie

De investering kwam er met een gegronde reden, zo gaat Vinck verder: “De Nederlandse en Belgische overheidsinstellingen staan voor de renovatie en de vervanging van meer dan honderd bruggen en sluizen. Dat zal zorgen voor een boost binnen de infrasector en een groei van het marktvolume in de segmenten waarin wij actief zijn. Met de investeringsplannen in Vlissingen speelt ASK Romein dan ook strategisch in op de behoefte van de markt en realiseren we onze groeiambitie binnen de marktsegmenten bruggenbouw en offshore.”

Opnieuw ruimte voor investeren bij ASK Romein
CEO Ivan Vinck van ASK Romein: “We verwachten dat we in 2021 een omzet-stijging kunnen realiseren met een evenredig nettoresultaat en dat we onze geplande groeistrategie weer kunnen voortzetten.”

Orderportefeuille

Vooruitkijken is belangrijk, maar terugkijken zet de toekomst vaak in perspectief. Zo zat, na een vlotte start van het jaar, de schrik er vanaf maart 2020 goed in. Projecten werden soms per direct on hold gezet of vooruitgeschoven. Gelukkig zag Vinck een tijdige kentering: ”Vanaf het vierde kwartaal zagen we zowel het bouw- als het staalbouw-marktsegment in Nederland weer op volle toeren draaien.”

Het jaar werd afgesloten met een omzet van 267 miljoen Euro. Dat is weliswaar een forse terugval na de 320 miljoen euro van 2019, maar gelukkig is er dit jaar weer volop geïnvesteerd door het bedrijfsleven, zodat de orderportefeuille van ASK Romein goed werd aangevuld. “We verwachten dan ook dat we in 2021 een omzetstijging naar 350 miljoen euro kunnen realiseren met een evenredig nettoresultaat en dat we onze geplande groeistrategie weer kunnen voortzetten.”

We verwachten dat we in 2021 een omzetstijging naar 350 miljoen euro kunnen realiseren.”

Vinck benadrukt dat ASK Romein de strategie en de koers van de bedrijven in Nederland en België blijft aanhouden: “We blijven focussen op onze core business, namelijk het bouwen van distributiecentra en hyperscale datacenters, en daarnaast ook de grotere en complexe staalbouwprojecten in heel West-Europa.” Vinck ziet wel een verschuiving van de XXL-locaties met hun ‘verdozingsproblematiek’ naar kleinere distributiecentra dichter bij de steden.

Inhaalslag

Ivan Vinck wijst op de enorme groei die vooral zichtbaar is in de markt van de distributiecentra in Nederland, waar ontegensprekelijk een inhaalbeweging zal plaatsvinden. Samen met de grote vastgoedbelegger/ontwikkelaar Prologis Benelux bouwde ASK Romein al de nodige moderne distributiecentra, heel recent nog in de Botlek. De samenwerking verliep keer op keer enorm goed. ASK Romein bouwt ook veel voor Jumbo en Intospace. “De inhaalslag is mede een gevolg van de COVID 19-pandemie, waardoor er meer behoefte ontstond aan extra opslag in Nederland zelf, zodat men niet langer afhankelijk is van opslag elders in de wereld. Bovendien is er bij de grotere supermarkten ook veel vraag naar distributiecentra van waaruit ze boodschappen aan huis kunnen bezorgen, maar ook de zogenaamde last mile delivery
krijgt steeds meer aandacht en vorm.”

Dit artikel is gesponsord door ASK Romein.