De schonere energieoplossingen van Shell Bitumen

In het kader van de missie om "meer en schonere energieoplossingen te bieden" wil Shell in 2050 of eerder een energiebedrijf zijn met een netto CO₂-uitstoot van nul. Ook Shell Bitumen speelt een rol in het realiseren van deze ambitie.

Bitumen vormt een essentieel onderdeel van het materiaal om wegen, racecircuits en luchthavens op efficiënte, veilige en duurzame manier te verharden: asfalt. “Geraffineerd uit aardolie, fungeert bitumen binnen asfalt als een bindmiddel van de hoofdbestanddelen, zand en steen,” vertelt Audny van Helden, die al 23 jaar voor Shell werkt en sinds 2018 als General Manager leidinggeeft aan Shell Bitumen Europa en Afrika.

Audny van Helden, General Manager Shell Bitumen Europa en Afrika.

“Dat Shell Bitumen al honderd jaar bestaat, zegt iets over de geschiedenis van asfalt dat al eeuwenlang wordt gebruikt, sinds begin 20e eeuw ook als wegverharding. Het feit dat Shell Bitumen sinds de oprichting in 1920 meer dan 200 bitumen- en asfalt gerelateerde patenten heeft aangevraagd, illustreert onze drang om te blijven innoveren en het product steeds beter te maken”.

De juiste bitumenoplossing voor het juiste project

Volgens Van Helden heeft deze constante inspanning geresulteerd in een breed scala aan bitumenoplossingen, bedoeld voor alle denkbare omstandigheden waaronder het asfalt wordt toegepast. “In Spanje, waar de temperaturen vaak boven de 40 °C kunnen oplopen, heb je een ander asfaltmengsel en bitumen nodig dan in landen met temperaturen die ver onder het vriespunt kunnen dalen. Onze bitumenoplossingen kunnen zich aanpassen aan verschillende omgevingen en beantwoorden aan de specifieke vereisten die uit elk project voortvloeien. Voor een snelweg heb je een ander type asfaltmengsel en bitumen nodig dan voor een racetrack of een startbaan. Zo hebben we samen met KWS, onze klant en technische partner Dromo speciaal voor Circuit Zandvoort Shell Cariphalte Racetrack ontwikkeld. Deze bitumenoplossing geeft het asfalt een erg hoge gripkracht. Bij onderhoudswerkzaamheden aan de startbaan van Rotterdam The Hague Airport, dat een sterke duurzame ambitie heeft, is gebruik gemaakt van Shell Bitumen FreshAir. Shell Bitumen Fresh Air draagt bij aan het verminderen van emissie van fijnstof en gassen die de luchtkwaliteit aantasten. Shell Bitumen FreshAir vermindert gassen zoals SOx, NOx, VOCs, CO, PM10 en PM2,5 met 40 procent ten opzichte van een standaard bitumen.”

Shell Bitumen FreshAir

In 2018 geïntroduceerd, is Shell Bitumen Fresh- Air volgens Van Helden één van de vele andere innovaties die naadloos aansluiten bij de duurzame ambities van Shell. “Shell Bitumen Fresh- Air vermindert in de eerste plaats de impact op de luchtkwaliteit en is daarom zeer goed ontvangen door aannemers en klanten, die dit steeds vaker meenemen in hun vragen.”

In 2050 of eerder wil Shell een energiebedrijf zijn met een netto nul CO₂-uitstoot, in lijn met de samenleving en haar klanten. Shell werkt toe naar deze ambitie op een aantal manieren. Van Helden: “We streven naar een netto nul CO₂-uitstoot voor al onze activiteiten. En we willen de CO₂-intensiteit van de energieproducten die we verkopen in 2050 met 65% verminderen ten opzichte van 2017, in lijn met de samenleving. Wij kunnen aan deze ambitie bijdragen dankzij onze lage temperatuur bitumenoplossingen, die er mede voor zorgen dat asfaltcentrales hun CO₂-uitstoot kunnen verminderen door met veel lagere temperaturen te werken. Daarnaast geven onze PMB’s (polymer modified bitumen) extra duurzaamheid en veerkracht aan asfalt en verlengen deze de levensduur van wegen. Als een weg pas na dertig in plaats van twintig jaar vernieuwd hoeft te worden, heeft dat natuurlijk een grote impact op de Net Carbon Footprint (NCF) die we voor alle Shell-producten en -processen gebruiken.”

Soms kunnen emissies worden vermeden en verminderd, maar niet volledig worden geëlimineerd. Hier kan de natuur een rol spelen. “Shell is actief bezig met het ontwikkelen van haar Nature Based Solutions-programma door te investeren in herbebossing en bosbouwprojecten die CO₂ kunnen afvangen. Dankzij dit initiatief kunnen we onze klanten helpen hun impact op het milieu nog meer te verminderen door hen de mogelijkheid te bieden de CO₂-uitstoot die gepaard gaat met de productie van bitumen te compenseren”, aldus van Helden.

Honderd procent recyclebaar

Volgens Van Helden gaat het innovatietraject van Shell Bitumen door. “In onze laboratoria en fabrieken worden al goede resultaten
behaald met de ontwikkeling van een nieuwe koolstofarme bitumenoplossing, die zal bijdragen aan het verminderen van de impact van wegen op het milieu. Bovendien werken onze technische experts momenteel onder de werktitel ‘langzaam verouderend bitumen’ aan een nieuwe bitumenoplossing die het verouderingsproces van het asfalt kan vertragen en de levensduur van asfaltwegen verder kan verlengen.”
In de wetenschap dat er de afgelopen honderd jaar geen beter alternatief is ontstaan, is Van Helden ervan overtuigd dat er in 2050 nog steeds asfaltwegen zullen zijn en dat bitumen daar nog steeds een essentieel onderdeel van zal zijn. “Asfalt is honderd procent recyclebaar. Het uitstekende wegennet in een land als Nederland kan worden hergebruikt, waarbij telkens vers bitumen wordt toegevoegd, dat zelf steeds betere en duurzamere eigenschappen heeft”.

De ‘recyclebaarheid’ van asfalt is een hot topic en wordt nauwlettend in de gaten gehouden, benadrukt Van Helden. “Er is bijvoorbeeld een initiatief om afvalplastic toe te voegen aan asfalt. Dat klinkt zeer duurzaam, maar dit is nog niet volledig getest in de mate die de industrie vereist: het heeft nog geen langdurige praktijktests ondergaan om de universele compatibiliteit en prestaties aan te tonen over een reeks technische eigenschappen, waaronder duurzaamheid, recycleerbaarheid en de impact van een dergelijke oplossing op het milieu. Bij Shell zijn we toegewijd aan het sponsoren van onderzoek en ontwikkeling op het gebied van afvalplastic dat wordt gebruikt in asfalt, terwijl we proactief samenwerken met de asfaltindustrie en klanten om te zorgen voor een duurzame ontwikkeling van de weg die niet ten koste gaat van de prestaties op de langere termijn en de toekomstige recycleerbaarheid”.

Shell Technology Centre Bangalore.

Nog beter en duurzamer

Vanwege de corona-crisis weet Van Helden dat het 100-jarig bestaan van Shell Bitumen niet op een feestelijke manier kan worden
gevierd. “Hoe graag we deze mijlpaal ook met onze klanten hadden willen vieren, een jubileumevent is nu simpelweg niet mogelijk, want de veiligheid van onze klanten en medewerkers staat voorop. De sanitaire context heeft invloed gehad op de manier waarop we met onze klanten en externe belanghebbenden omgaan, maar toch blijven we ons inzetten voor onze partners en voor onze engagement om meer en betere bitumenoplossingen te leveren. En we hebben onze koolstofarme en langzaam verouderende bitumenoplossingen om dat te bewijzen!”

Dit artikel is gesponsord door Shell Bitumen.

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof 

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof

Van je 'grijze afval' naar een stoeptegel. Een musthave met het oog op de circulaire economie, zou je denken. Maar er zijn ook aarzelingen bij het gebruik van nieuwe grondstoffen die afkomstig zijn van afval. Hoe geven we het dan toch waarde?

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector  

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector

Als het aan partners Waterzaak en GEP ligt, volgen we het voorbeeld van onze zuiderburen. In België is regenwater opvangen al meer dan 20 jaar de norm. In Nederland lopen wij flink achter. En dat terwijl de Waterwet uit 2009 stelt dat we regenwater moeten opvangen.

Gerhard Hospers

Greenworks: duurzaamheidslabel én kennispartner voor de bouw

De ideale comaker en kennispartner bij bouwprojecten: dat is Greenworks - het duurzaamheidslabel voor bouw- en installatiematerialen - in een notendop. Greenworks is onderdeel van BMN Groep, de grootste bouwmaterialenhandel in Nederland. Omdat circulair en biobased bouwen anno 2024 de norm is, manifesteert BMN Groep zich met Greenworks meer en meer als adviseur die de klant van a tot z ontzorgt, zegt Gerhard Hospers, manager ESG/Greenworks bij BMN Groep.

Foto: Shutterstock

Weinig vermindering CO2-uitstoot én weinig plannen daartoe in de bouwsector

De CO2-uitstoot van de bouwsector neemt nauwelijks af. Bovendien ontbreken concrete doelstellingen en plannen. Opvallend is dat de bouwmaterialenindustrie al wel het reductiedoel voor 2030 heeft bereikt.