Zes tips om je UTA-medewerkers gezond aan het werk te houden in tijden van corona

Zes tips om je UTA-medewerkers gezond aan het werk te houden in tijden van corona

In de bouw hebben veel mensen last van stress en een hoge werkdruk, met mogelijk ziekteverzuim als gevolg. Dat geldt de laatste tijd vooral voor UTA-personeel, zoals projectleiders en administratief medewerkers, want voor hen is er door corona veel veranderd; denk alleen maar aan het thuiswerken. Verzekeraar De Goudse geeft je zes tips die je helpen om samen met je werknemers stressvrij door de crisis te komen.

Stress en een hoge werkdruk zijn vanzelfsprekend niet goed voor de verzuimcijfers van een (bouw)bedrijf. Wie langdurig stress ervaart, heeft een grotere kans om ook voor langere tijd thuis te zitten. Dat wil je als bedrijf graag voorkomen. In de bouw spelen stress en hoge werkdruk met name bij UTA-personeel. Uit onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) blijkt dat de helft van deze groep een hoge tot zeer hoge werkdruk ervaart. Tijdsdruk, regeldruk, veel beslissingsbevoegdheden en personeelstekort worden vaak genoemd als oorzaak.

Meer verzuim

De coronacrisis heeft bovendien gezorgd voor meer stress. Vooral in het begin was er veel onduidelijkheid en onzekerheid in de bouw. “Dit zagen we ook terug in de verzuimcijfers”, zegt Matthijs de Korte, relatiebeheerder Inkomen Collectief bij De Goudse en gespecialiseerd in de bouw. “Er kwamen ook veel vragen over wanneer iemand wel of niet ziekgemeld kan worden. Wat als er bijvoorbeeld tijdelijk minder werk is? Of als een medewerker niet durft te werken uit angst voor het virus?”

In de bouw spelen stress en hoge werkdruk met name bij UTA-personeel”

Tip 1: neem contact op met je verzekeraar, die denkt mee over oplossingen

Die onduidelijkheid brengt Matthijs bij de eerste tip: “Neem contact op met je verzekeraar. Als je verzekerd bent bij De Goudse kunt je bellen met een verzuimcoach. Die is de sparringpartner voor de werkgever bij verzuim en het voorkomen hiervan, en geeft informatie over wat je als werkgever het beste kunt doen in deze situatie. De verzuimcoach kan ook meedenken over de mogelijkheden om een beroep te doen op overheidssteun, bijvoorbeeld via de NOW-regeling, die een groot deel van de loonkosten overneemt.”

Tip 2: begeleid medewerkers

Medewerkers kunnen last krijgen van psychische en fysieke klachten, zeker in coronatijd. Psychische klachten kunnen bijvoorbeeld ontstaan door angst om naar het werk te gaan, zegt Matthijs. “Medewerkers hebben vragen als: kan ik daar wel veilig aan de slag en hoe zorg ik dat ik verantwoord op mijn werk kom? Maar ook thuiswerken kan tot mentale klachten leiden, zeker als je dat normaal gesproken niet vaak doet. Medewerkers moeten opnieuw hun ritme vinden en de balans tussen werk en privéleven bewaken. Goede begeleiding van de werkgever is daarbij essentieel. Dus hou vooral contact, vraag of het goed gaat en bied zo nodig de helpende hand. Je kunt bijvoorbeeld soepeler met de werktijden omgaan, zodat iemand zijn werk makkelijker kan combineren met zijn privéleven.”

Tip 3: screen de werkplek

Thuiswerken kan ook fysieke klachten met zich meebrengen omdat de thuiswerkplek vaak minder goed is ingericht dan op kantoor. “Het is belangrijk dat medewerkers thuis verantwoord kunnen werken. Daarom hebben wij in samenwerking met arbodienst ArboDuo een eenvoudige methode ontwikkeld waarmee je online een thuiswerkplek kunt screenen en aanpassen om klachten te voorkomen”, zegt Matthijs. “Bovendien denken we met de werkgever mee over hoe je die aanpassingen zonder veel kosten kunt realiseren.”

Medewerkers hebben vragen als: kan ik daar wel veilig aan de slag en hoe zorg ik dat ik verantwoord op mijn werk kom?”

Tip 4: zorg ervoor dat de boog niet altijd gespannen is

Het is raadzaam om tijdig uit te zoeken waar de problemen zitten, zodat kan worden voorkomen dat een medewerker uitvalt. Nu veel medewerkers vaker thuis werken, is een goede thuiswerkplek belangrijk, net als een gezonde verhouding tussen werk en privé. Vanwege dat laatste is het verstandig om te voorkomen dat er bij je medewerkers een stuwmeer van vakantiedagen ontstaat. Dat is niet goed voor de medewerker en ook niet voor je bedrijf. “Veel vakanties gaan nu niet door, maar de boog kan niet altijd gespannen blijven. Zorg dat iedereen voldoende vrije dagen opneemt en genoeg kan ontspannen”, aldus Matthijs.

Tip 5: vergeet de re-integratie niet

De Goudse heeft volgens Matthijs in deze tijd ook extra aandacht voor re-integratietrajecten. “Medewerkers die middenin hun re-integratie zitten, zien dat proces verstoord door de coronacrisis. Er zijn immers minder mogelijkheden om aan het werk te komen. Dat is voor alle partijen zonde. We kijken daarom naar alternatieve oplossingen binnen het bedrijf, maar zo mogelijk ook bij andere werkgevers. Zo kan het re-integratieproces zo veel mogelijk doorgaan en zit een medewerker niet langer aan de kant dan nodig is.”

Als een medewerker toch ziek wordt, dan is het belangrijk dat je gebruik kunt maken van een goede verzuimverzekering”

Tip 6: vergeet jezelf niet!

Er is stress bij werknemers, maar vaak ook bij de ondernemer. Die worstelt met vragen als: welk effect heeft corona op mijn bedrijf en hoe verloopt het thuiswerken? “Wij werken samen met partijen die de ondernemer daarbij kunnen coachen en ondersteunen. Juist nu is die coachingsrol heel belangrijk”, geeft Matthijs aan. “De ondernemerscoach praat eerst met de ondernemer om te bepalen wat hij nodig heeft. Er is een verzuim- en re-integratieafdeling die werkgevers kan helpen, maar als het verder gaat, kunnen ook andere partijen worden ingeschakeld. Onze ervaring is dat werkgevers niet snel om hulp vragen, maar de begeleiding vrijwel altijd erg op prijs stellen. Het is toch fijn als je als ondernemer met een onafhankelijk persoon kunt spreken?”

Een verzuimverzekering

Als een medewerker toch ziek wordt, dan is het belangrijk dat je gebruik kunt maken van een goede verzuimverzekering. Die biedt je als werkgever financiële zekerheid, je krijgt hulp bij preventie en je kunt rekenen op professionele ondersteuning als een medewerker toch ziek wordt. Als je verzekerd bent bij De Goudse is er tot en met 1 september extra dienstverlening om je te helpen je medewerkers gezond aan het werk te houden.

Dit artikel is gesponsord door De Goudse.

Bezoek ook het partnerdossier op Cobouw.nl