Leuvehavenpaviljoen, dé eyecatcher van Maritiem District

Leuvehavenpaviljoen, dé eyecatcher van Maritiem District
Impressie: MoederscheimMoonen Architects

Met het Leuvehavenpaviljoen krijgt het Maritiem District in Rotterdam er straks een blikvanger van jewelste bij. Het paviljoen gaat de drie huidige paviljoens van het Maritiem Museum - gelegen tussen de Leuvehaven en de Schiedamsedijk - vervangen. "Een groot deel van de huidige constructie wordt hergebruikt'', zegt projectleider Pieter Lammé van Bertens Bouw, hoofdaannemer van dit project.

In het paviljoen krijgt het Maritiem Museum twee publiekstoegankelijk werkruimtes waarin onder meer historische schepen worden opgeknapt. Het nieuwe bouwwerk biedt straks plek aan drie gebruikers: het Havenbedrijf, horeca en het Maritiem Museum zelf.

De gemeente Rotterdam is opdrachtgever van het project dat wordt uitgevoerd door Aannemingsbedrijf Bertens Bouw uit Tilburg. MoederscheimMoonen Architects uit Rotterdam is verantwoordelijk voor het ontwerp van het multifunctionele paviljoen. Bertens Bouw voert ook de sloopwerkzaamheden uit, inclusief de verwijdering van asbest. Lammé: "We zijn nu bezig met het creëren en inrichten van de bouwplaats. Nog deze maand starten we met de sloop. De bouwtijd neemt ongeveer een jaar in beslag.’’ Ten behoeve van tijdelijke huisvesting voor het Maritiem Museum zal een deel van de bestaande paviljoens behouden blijven.

Uitzonderlijk project

De projectleider spreekt van een uitzonderlijk project, onder meer vanwege de ligging. "De bouwlocatie bevindt zich op een secundaire waterkering, vlak langs de Maas. Er loopt een trambaan langs, ook zitten we heel dicht bij een metrotunnel. We hebben niet alleen met de gemeente te maken, maar ook met onder meer het museum, het hoogheemraadschap en de RET, het bedrijf dat het openbaar vervoer bedrijf van de stad verzorgt. Het vergunningentraject verliep anders dan bij de meeste andere bouwprojecten.’’

Nieuwe betonconstructie

De huidige constructie blijft voor een deel behouden, maar er wordt ook een nieuwe betonconstructie toegevoegd. "Daarvoor gaan 34 stalen buispalen de grond in", zegt Lammé. Voor de opbouw van het nieuwe paviljoen – dat veertig meter korter en iets hoger wordt dan de huidige situatie – wordt gebruik gemaakt van een staalconstructie. De buitenkant van het gebouw bestaat uit een combinatie van glazen vliesgevels en grijze composietgevels. Op het dak komen zonnepanelen te liggen. Het paviljoen wordt een compact gebouw, zodat bezoekers aan het gebied vanaf de Schiedamsedijk beter zicht hebben op de museumhaven dan tot nu toe het geval is.

Historische plek

De Leuvehaven is een historische plek, omdat hier de wortels van de stad én de haven liggen. Anno 2020 ligt hier de historische vloot van het Maritiem Museum afgemeerd. "Voor het onderhoud van deze schepen worden twee werkplaatsen in het paviljoen gerealiseerd’’, aldus Lammé. Door de glazen gevels zijn deze werkplaatsen vanaf de buitenkant goed zichtbaar, zodat passanten straks lassers, smeders en timmerlui aan het werk kunnen zien.
In het Leuvehavenpaviljoen komt verder een informatiepunt van het Havenbedrijf, om de haven beter zichtbaar maken in de Rotterdamse binnenstad. Hier kunnen bezoekers onder meer terecht over alle (publieks)activiteiten in de haven. Op de kopse kanten van het paviljoen komen de horecagelegenheden.


Plaats: Rotterdam
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
Ramingsgroep: tussen 3.5 en 4.5 miljoen euro
Nummer: 502193

Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl

Hoe Marsh bouwprojecten versnelt tijdens beroepsprocedures

Hoe Marsh bouwprojecten versnelt tijdens beroepsprocedures

Vastgoedprojecten lopen steeds vaker vertraging op door regels en procedures rondom bouwen. Hierdoor lopen beleggers, bouwbedrijven en projectontwikkelaars het risico dat hun project niet gerealiseerd kan worden. Marsh biedt een nieuwe oplossing waarmee een project beschermd wordt tegen de gevolgen van vertraging of annulering van een vergunning door beroepen en negatieve rechterlijke uitspraken bij de Rechtbank of Raad van State.

De Heeren van Essen: urban villa's in nieuwe woonwijk Middelburg

De Heeren van Essen: urban villa's in nieuwe woonwijk Middelburg

In de nieuwe woonwijk Essenvelt in Middelburg verrijst De Heeren van Essen, een project met 32 luxe appartementen. De gebouwen liggen aan een kronkelende laan aan de rand van de nieuwbouwwijk.

Merwede Utrecht moet groei van stad opvangen

Merwede Utrecht moet groei van stad opvangen

Ontwikkelcombinatie Merwede-C (AM en Synchroon ) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een locatie van ruim vier hectare in de nieuwe stadswijk Merwede in Utrecht. Op het terrein is plek voor circa 1000 woningen en voor ongeveer 10.000 vierkante meter aan voorzieningen.

Beeld: Absent Matter

MIX Amsterdam: mixed-use in stadscentrum Osdorpplein

Op het Osdorpplein, in het hart van Amsterdam Nieuw-West, verrijst op dit moment MIX Amsterdam. Een project dat bestaat uit 528 huurappartementen, ongeveer 4000 vierkante meter commerciële ruimte, auto- en fietsenstallingen en het kunst- en cultuurcentrum Het Verhalenhuis.