In het paviljoen krijgt het Maritiem Museum twee publiekstoegankelijk werkruimtes waarin onder meer historische schepen worden opgeknapt. Het nieuwe bouwwerk biedt straks plek aan drie gebruikers: het Havenbedrijf, horeca en het Maritiem Museum zelf.
De gemeente Rotterdam is opdrachtgever van het project dat wordt uitgevoerd door Aannemingsbedrijf Bertens Bouw uit Tilburg. MoederscheimMoonen Architects uit Rotterdam is verantwoordelijk voor het ontwerp van het multifunctionele paviljoen. Bertens Bouw voert ook de sloopwerkzaamheden uit, inclusief de verwijdering van asbest. Lammé: "We zijn nu bezig met het creëren en inrichten van de bouwplaats. Nog deze maand starten we met de sloop. De bouwtijd neemt ongeveer een jaar in beslag.’’ Ten behoeve van tijdelijke huisvesting voor het Maritiem Museum zal een deel van de bestaande paviljoens behouden blijven.
Uitzonderlijk project
De projectleider spreekt van een uitzonderlijk project, onder meer vanwege de ligging. "De bouwlocatie bevindt zich op een secundaire waterkering, vlak langs de Maas. Er loopt een trambaan langs, ook zitten we heel dicht bij een metrotunnel. We hebben niet alleen met de gemeente te maken, maar ook met onder meer het museum, het hoogheemraadschap en de RET, het bedrijf dat het openbaar vervoer bedrijf van de stad verzorgt. Het vergunningentraject verliep anders dan bij de meeste andere bouwprojecten.’’
Nieuwe betonconstructie
De huidige constructie blijft voor een deel behouden, maar er wordt ook een nieuwe betonconstructie toegevoegd. "Daarvoor gaan 34 stalen buispalen de grond in", zegt Lammé. Voor de opbouw van het nieuwe paviljoen – dat veertig meter korter en iets hoger wordt dan de huidige situatie – wordt gebruik gemaakt van een staalconstructie. De buitenkant van het gebouw bestaat uit een combinatie van glazen vliesgevels en grijze composietgevels. Op het dak komen zonnepanelen te liggen. Het paviljoen wordt een compact gebouw, zodat bezoekers aan het gebied vanaf de Schiedamsedijk beter zicht hebben op de museumhaven dan tot nu toe het geval is.
Historische plek
De Leuvehaven is een historische plek, omdat hier de wortels van de stad én de haven liggen. Anno 2020 ligt hier de historische vloot van het Maritiem Museum afgemeerd. "Voor het onderhoud van deze schepen worden twee werkplaatsen in het paviljoen gerealiseerd’’, aldus Lammé. Door de glazen gevels zijn deze werkplaatsen vanaf de buitenkant goed zichtbaar, zodat passanten straks lassers, smeders en timmerlui aan het werk kunnen zien.
In het Leuvehavenpaviljoen komt verder een informatiepunt van het Havenbedrijf, om de haven beter zichtbaar maken in de Rotterdamse binnenstad. Hier kunnen bezoekers onder meer terecht over alle (publieks)activiteiten in de haven. Op de kopse kanten van het paviljoen komen de horecagelegenheden.
Plaats: Rotterdam
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
Ramingsgroep: tussen 3.5 en 4.5 miljoen euro
Nummer: 502193
Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl