Veilige doorgang onder station Haren

Veilige doorgang onder station Haren

De beste overweg is een opgeheven overweg. Dat zegt Han Berends, projectmanager bij ProRail. Namens het railbedrijf is hij nauw betrokken bij het project 'Station Haren Verbindt'. Dit project bestaat onder andere uit een nieuw station, herinrichting van het Stationsplein, een nieuw Park & Ride-terrein en een onderdoorgang tussen het Stationsplein en de Walstroweg.

Reimert Bouw en Infrastructuur uit Almere is aangetrokken als hoofdaannemer voor de aanleg van de onderdoorgang. Naast de gemeente Groningen en ProRail zijn ook de NS, Regio Groningen-Assen en de provincie Groningen nauw betrokken bij dit project.

Veilige fietsverbinding

Met de onderdoorgang krijgen met name de inwoners van Oosterhaar de zo lang gewenste, veilige fietsverbinding. Oosterhaar is een nieuwbouwwijk van Haren en bevindt zich aan de oostkant van het spoor. Bewoners van deze wijk die fietsend of wandelend naar het centrum of verder willen, moesten tot voor kort gebruik maken van de onveilige aansluiting tussen de Nieuwe Stationsweg en de Oude Middelhorst, direct naast het spoor.

Langgekoesterde wens

Deze spoorwegovergang is intussen opgeheven en heeft plaatsgemaakt voor de vorige maand geopende onderdoorgang voor fietsers en wandelaars. Oosterhaar is een wijk waar veel schoolgaande kinderen wonen, terwijl de meeste scholen zich aan de westkant van het spoor bevinden. Bewoners wilden al vanaf het allereerste begin een veiliger route, weet Berends. “Het was een langgekoesterde wens van de gemeente om de twee delen van Haren te verbinden en om de veiligheid te vergroten. Nu kunnen grote groepen fietsers het spoor passeren zonder overweg. Dus ja, samen met de gemeente zijn we blij dat we vorige week de tunnel voor gebruikers open hebben gesteld.” Reizigers konden sinds augustus overigens al wel van de ondergang gebruik maken om bij de perrons te komen.

Lange adem

Het project is een proces van de lange adem geweest: de gemeenteraad van Haren ging begin februari 2014 al akkoord met de plannen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het project in 2017 afgerond zou zijn. Haren was toen nog een zelfstandige gemeente: op 1 januari 2019 ging de gemeente Haren op in de gemeente Groningen. Reizigers en omwonenden zijn nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de plannen.

Station Haren Verbindt

De naam van het project, Station Haren Verbindt, is niet voor niets gekozen: de onderdoorgang – ook wel interwijkverbinding genoemd – wordt gezien als een investering in de eenheid van het dorp, als een nieuw visitekaartje voor Haren. Naast de onderdoorgang zijn er meerdere aanpassingen gedaan: het hele stationsgebied is gemoderniseerd. Aan de oostzijde is een extra rijwielstalling gebouwd, het perron is vernieuwd en de wachtruimte is voorzien van een openbaar toilet.
Verder zijn er nieuwe trappen en liften gebouwd. Met nieuwe bankjes en een opknapbeurt van het gebouwtje op het perron wordt het wachten ook aangenamer. Het gehele voorplein is vernieuwd en voorzien van blindengeleidevoorzieningen.

Snelfietsroute

De nieuwe verbinding past volgens de gemeente goed bij de omgeving. ‘Het is een verbetering voor het hele gebied’. De onderdoorgang maakt bovendien deel uit van de snelfietsroute tussen Haren en Groningen.
Bij de start van de bouw hebben vertegenwoordigers van betrokken partijen een tijdscapsule aangeboden. ‘Het spoor verbindt Haren met de rest van de wereld, deze tunnel verbindt Haren met elkaar’, schreef regiodirecteur Jan Mulder van ProRail. De tijdscapsules zijn ingemetseld in het beton van de tunnelwand.


Plaats: Haren
Opdrachtgever: Gemeente Groningen en ProRail
Ramingsgroep: 12 miljoen euro
Nummer: 147614


Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl