Opmerkelijke bouwprojecten: stations

Opmerkelijke bouwprojecten: stations

In de serie opmerkelijke projecten uit Bouwberichten deze keer: de bouw van vijf stationsgebouwen.

1. Assen

Er komt een nieuw stationsgebouw aan het Stationsplein 1. Het gebouw krijgt een commerciële ruimte, een transferruimte, bushaltes en een ondergrondse fietsenstalling met plaats voor 2.600 fietsen.

De verbouwing van het stationsgebied is onderdeel van het project FlorijnAs. Doel van dit project is om onder andere de bereikbaarheid van Assen als provinciehoofdstad te verbeteren.

Het is een duurzaam project vanwege LED-verlichting, energiezuinige liften, warmtepompen, PV-panelen en mos-sedum randen op het dak.

De sloop van het station is inmiddels afgerond. Het is de bedoeling dat het station nog dit jaar wordt opgeleverd.

Meer informatie>>

2. Groningen

Aan de Stationsweg wordt het hoofdstation verbouwd. De verbouwing omvat zowel infrastructurele plannen als wijziging van gebouwen. Wat de infrastructuur betreft staan de volgende bouwwerkzaamheden gepland: het aanleggen van een voetgangers- en fietstunnel onder de sporen door; het bouwen van een ondergrondse fietsenstalling met 5000 plaatsen; het aanleggen van sporen, perrons en perrontunnel en het aanleggen van twee spoorkruisingen. Gebouwtechnisch omvat de verbouwing het bouwen van een busstation; een zuid-entree voor het stationsgebouw en commerciële voorzieningen voor de NS. Belangrijk is dat de verbouwing past in de monumentale omgeving. NL Architects maakte de verbeeldingen van hoe het station er mogelijk uit gaat zien. Strukton Civiel gaat de verbouwing uitvoeren, die in 2023 gereed moet zijn.

Meer informatie>>

3. Bussum

Verbouwing van het monumentale station Naarden-Bussum. Het gebouw wordt toegankelijker en ruimer gemaakt door de realisatie van een extra brede doorgang van de hal naar perron 1. Dit perron wordt ook verbreed om meer ruimte voor reizigers te maken. Daarnaast komt er een nieuwe ingang aan de westzijde van het station en worden de fietsenstallingen verplaatst.

In augustus dit jaar is het spoor rondom Naarden-Bussum al aangepast van 5 naar 2 sporen en zijn de wissels verwijderd. Hierdoor kunnen treinen sneller en veiliger doorrijden.

Hoofdaannemer K_Dekker is verantwoordelijk voor de bouwkundige- en installatietechnische werkzaamheden van het stationsgebouw. Maart 2020 zal het project gereed zijn.

Meer informatie>>

4. Castricum

Het bijna 50 jaar oude Station Castricum wordt verbouwd. Er wordt een overdekte ontvangstruimte gecreëerd door aan beide kanten luifels te plaatsen en een glazen wand aan de kant van het spoor. Die zorgen voor extra beschutting en licht.

De perrontunnel wordt opgeknapt met nieuwe tegels en energiezuinige led-verlichting. Daarnaast komen er drie nieuwe, transparante liften in de tunnel en twee nieuwe trappen om het perron beter toegankelijk te maken.

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Castricum. De werkzaamheden zijn gestart in het voorjaar van 2019. Het nieuwe station is naar verwachting in september 2020 klaar.

Meer informatie>>

5. Driebergen-Rijsenburg

Momenteel wordt gewerkt aan de verbouwing en renovatie van Station Driebergen-Zeist. Er komt een nieuw stationsgebouw en een ondergrondse fietsenstalling. Het spoor wordt uitgebreid van twee naar vier sporen.

Onder het spoor wordt een tunnel aangelegd en het busstation wordt verplaatst. Er komt ook een voetgangers- en fietsbrug. Naast het station komt een parkeergarage met plaats voor 600 auto’s.

Het nieuwe station wordt zo veel mogelijk energieneutraal. Zo komen er zonnepanelen op de perronkappen en wordt het stationsgebied ‘groen’ ingericht. De nieuwe parkeergarage wordt volledig energieneutraal.  Alle stroom die nodig is om de nieuwe parkeergarage te laten draaien, wordt opgewekt door zonnepanelen op het dak van de garage. De oplevering van het nieuwe station staat gepland voor medio 2021.

Meer informatie>>

Hoe Marsh bouwprojecten versnelt tijdens beroepsprocedures

Hoe Marsh bouwprojecten versnelt tijdens beroepsprocedures

Vastgoedprojecten lopen steeds vaker vertraging op door regels en procedures rondom bouwen. Hierdoor lopen beleggers, bouwbedrijven en projectontwikkelaars het risico dat hun project niet gerealiseerd kan worden. Marsh biedt een nieuwe oplossing waarmee een project beschermd wordt tegen de gevolgen van vertraging of annulering van een vergunning door beroepen en negatieve rechterlijke uitspraken bij de Rechtbank of Raad van State.

Beeld: Kraaijvanger Architects

Bouw Sem gaat door: start van transformatie stadshart Hoofddorp

Sem, een ambitieus project met 280 appartementen in het centrum van Hoofddorp, gaat definitief door. Op het bestemmingsplan Hoofddorp Stadscentrum 2 was beroep ingediend bij de Raad van State, maar begin juni zijn de bezwaren tegen de bouw ongegrond verklaard.

Beeld: Dudok Real Estate

ENTREE: eerste project De Glasfabriek Schiedam

Ontwikkelaars Blauwhoed en Dudok Real Estate hebben het terrein van de glasfabriek gekocht van Owens Illinois, de voormalige eigenaar. De transformatie speelt volgens de ontwikkelaars een cruciale rol in de gebiedsontwikkeling Nieuw-Mathenesse, het stadsdeel dat bekendstond om de jenever- en glasindustrie.

Beeld: HP Architecten

De Admiraal: eerste houtbouwproject Rijswijk hoger dan vier lagen

Het oude kantoorpand van woningcorporatie Rijswijk Wonen in Rijswijk gaat tegen de vlakte, om plaats te maken voor een nieuw woongebouw met 40 middeldure huurwoningen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.