Op steeds meer plaatsen leggen wegbeheerders rotondes aan ter vervanging van traditionele kruispunten. Rotondes zorgen voor een betere verkeersdoorstroming, ze vergroten de verkeersveiligheid en verkeerslichten kunnen achterwege blijven. Ons land kent inmiddels een grote verscheidenheid aan rotondes. Van klein tot groot, of zeer groot, met creatieve vormen en benamingen als eirotonde, knierotonde, turborotonde, kluifrotonde en ovonde. Een belangrijk onderdeel van rotondes is de verharding. Wringend zwaar verkeer heeft nogal eens het kapotrijden van verhardingen tot gevolg. Een ter plaatse gestorte betonverharding voorkomt dit probleem. Het is een robuuste constructie die zonder beschadigd te raken, de tand des tijd en zwaar verkeer kan doorstaan. Dit betekent voor de beheerder minder onderhoud en voor het verkeer minder oponthoud door afsluitingen. Daarmee is beton een duurzame oplossing. In geval van reconstructie is het niet zo dat bij een in asfalt ontworpen en gedetailleerde verharding, alleen het asfalt hoeft te worden vervangen door beton. Elke rotonde in beton vereist een specifiek ontwerp en heeft eigen details. De wijze van uitvoering kan zelfs invloed hebben op ontwerpaspecten, werkvolgorde en detaillering. Het ontwerpen en detailleren van betonnen rotondes is vergelijkenderwijs niet ingewikkeld, maar wel 'net even anders'!