Johan Postma werkt als interim professional via TRACÉ aan het SAA-tracé. Het project van Rijkswaterstaat mag met recht een mega-project worden genoemd. Het is één van de grootste wegenprogramma’s van de komende 10 jaar. De weguitbreiding is nodig om de noordelijke randstad bereikbaar te houden. Zonder uitbreiding worden de verwachte filelocaties nog ingrijpender vanwege groei in het aantal inwoners van zowel Amsterdam als Almere die allemaal gebruik moeten maken van de nu al drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.
63 KILOMETER
Het omvangrijke programma is verdeeld in 5 projecten, die allemaal ter verbetering van de doorstroming, reistijd en leefbaarheid van het gebied zijn. Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en daarmee en kortere reistijd te crééren is bovenal een capaciteitsuitbreiding nodig. Daarom wordt over 63 kilometer de weg verbreed door middel van extra rijstroken. Dit betekent dat de Hollandse Brug wordt verbreed, er een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal komt, 100 viaducten worden aangepast, 3 spoorkruisingen worden aangepast en 5 grote knooppunten worden gerenoveerd.
LEEFBAARHEID
Tegelijkertijd met de wegverbreding ligt er ook een mooie kans om de leefbaarheid van het gebied aan te pakken. Vandaar dat er wordt gewerkt met geluidsreducerend asfalt en worden er heel wat kilometers geluidschermen geplaatst. Maar de meest bijzondere projecten zijn toch wel de tunnel in de Gaasperdammerweg, een verdiept aangelegde snelweg bij Amstelveen en het aquaduct bij Muiden. Dit aquaduct zal met 65 meter het breedste aquaduct van Europa worden.
PREFAB BRUG
Wie de laatste tijd langs knooppunt Muiderberg is gereden moet wel onder de indruk zijn geweest van de imposante blauwe tijdelijke landhoofden. De nieuwe spoorbrug wordt in gigantische prefabdelen over het water aangevoerd naar een losplaats bij de Hollandse Brug. Om vervolgens met speciaal vervoer over de A6 naar knooppunt Muiderberg te worden gereden om hier in elkaar te worden gezet. Tot slot zal in ongeveer een weekend tijd de oude spoorbrug worden gesloopt en de nieuwe spoorbrug op z’n plaats worden geschoven.
Momenteel is Johan bezig op het tweede project A1/A6 Almere Havendreef dat bestaat uit 200 voetbalvelden aan zandvlakte (9 miljoen m3 zand), 7,5 miljoen meter drainage en 5300 funderingspalen voor het aquaduct. Naast dit cijfergeweld dient tijdens de werkzaamheden ook nog rekening te worden gehouden met het huidige verkeer. Tijdens de werkzaamheden is het van belang dat de doorstroom zo min mogelijk last ondervind. En dat is precies waar Johan zich mee bezig houdt. Als verkeerskundig adviseur geeft Johan inzicht in verkeershinder bij werkzaamheden.
FILES BEPERKEN
Onder zijn werkzaamheden behoort het uitvoeren van regionale verkeersanalyses, het opzetten van een model voor het kwantificeren van verkeershinder en o.a. het toetsen van wegontwerpen op verkeersdoorstroming. Het stuk “hinder en bereikbaarheid” wordt nog moeilijker uit te voeren als het project ook nog gelijktijdig plaatsvind met andere projecten zoals de A9A-Zuidasstrook. Hier dient Johan rekening te houden met de ontwerpateliers, moeten de ontwerpen worden getoetst en de klantwensen van bijvoorbeeld Schiphol (zij willen natuurlijk wel dat iedereen zijn vlucht op tijd haalt).
Met de verkeersmodellen is het mogelijk om de fileduur, filelengte, hinderlocaties door werkzaamheden en omvang en routes toekomstige verkeerstromen inzichtelijk te maken. Bij elke verkeersmaatregel wordt de wegcapaciteit getoetst en als deze niet goed genoeg zijn, gaan de ontwerpen weer terug naar de tekentafel. Om zo op de beste manier, met de minste hinder dit mega-project tot een goed einde te brengen!
MEER WETEN?
Meer weten over dit project? Neem dan contact op met:
ing. Werner Falke, Regiomanager
06-10 16 10 03
w.falke@tracebv.nl