De naam is misschien nieuw, maar de achterliggende strategie heeft zich al bewezen. De weg naar wat nu De RuwBouw Groep (DRBG) heet, is feitelijk al in 2008 ingeslagen, legt commercieel directeur Henk Schaap uit, op het hoofdkantoor in Harderwijk. "De situatie toen was dat er vier zelfstandig opererende ondernemingen waren binnen CRH die allen voor de ruwbouw produceerden. Voor de woningbouw was Calduran er met kalkzandsteenproducten en Heembeton met betonnen casco’s. De holle wanden van Alvon worden met name in de utilitaire bouw ingezet en Dycore is groot in vloersystemen. Maar zelfstandig opererende bedrijven betekende elk een eigen klantbenadering, eigen acquisitie, eigen opvolging. En toen kwam de crisis, met grote klappen- ook voor ons. We speelden al vaker met de gedachte om te kijken om de onderdelen beter op elkaar aan te laten sluiten. Nu kwam de zaak in een stroomversnelling: het leek een logische stap om te kijken hoe de markt op de bundeling van krachten zou reageren. De meest gehoorde opmerking? 'Hèhè, eindelijk!' Want onze klanten kunnen nu naar één loket voor het ruwbouwcasco. Voor die transitie hebben we drie jaar uitgetrokken - we zijn gaan verbouwen met de winkel open. Samengaan betekent ook: vanuit een concurrerende positie naar een positie van samenwerking en advies. In 2013 traden we met het complete ruwbouwpakket naar buiten onder de naam CRH Structural. Nu is de tijd rijp voor de vervolgstap, met de aantrekkende markt en het feit dat we sinds 2015 weer zwarte cijfers schrijven."
Bas Boom, manager marketing en innovatie: "De crisis was een wake up call voor de gehele markt. We zien zoveel verspilling in de keten, zoveel inefficiëntie. Het was kraakhelder dat de oude manier niet meer werkte." Algemeen directeur Frank van Lookeren Campagne vult aan: "In de bouw maak je 1 procent winst en heb je 15% faalkosten. Een ongezonde situatie. Wij willen dat omdraaien, en het sleutelwoord daarbij is industrialisatie. Want door industrialisatie en een betere samenwerking met aannemers en toeleveranciers kunnen we naar een winstmarge van 15% toe en dalen de faalkosten naar één procent. Door de bedrijven bij elkaar te voegen, ontdekten we dat de som meer is dan het geheel der delen. We waren al de grootste leverancier naar alle grote aannemers. Vanuit die positie kunnen we nu ook advies geven. We willen meedenken op zowel het vlak van techniek als van industrialisatie: hoe maak je een slim en goed huis, en hoe pak je dat procesmatig het beste aan. Zo ontwikkelen we nu een geïntegreerde vloeroplossing voor de verdieping. Als je enkel naar de vierkante meters kijkt, dan valt het product misschien bijna twee keer zo duur uit. Maar het totaalplaatje vertelt een ander verhaal: minder risico, minder afstemming en minder handjes betekent per saldo lagere kosten."
De visie is er dus, de nieuwe naam ook. Sinds vorige maand heet CRH Structural namelijk De RuwBouw Groep. Boom: "Dat omschrijft veel treffender waar we voor staan. Het verzinnen van de nieuwe naam ging verrassend snel en gemakkelijk. En als het voor ons gemakkelijk is, dan is het ook makkelijk voor de markt om de nieuwe naam te accepteren. Dat merken we ook in de praktijk. Onze receptie is wat dat betreft een uitstekende graadmeter. Daar merken we echt in wat voor kort tijdsbestek onze medewerkers niet meer hoeven uit te leggen dat we dezelfde organisatie zijn, en dat de klant niet verkeerd is verbonden. We horen van klanten terug dat ze De RuwBouw Groep een heel logische naam vinden, en dat komt omdat we in 2013 al begonnen met te communiceren dat wij dé partner op ruwbouwgebied zijn." Schaap: "We maken natuurlijk geen iPads of Tesla’s, we hoeven geen emotie te verkopen of heel trendy te zijn. De Ruwbouw Groep maakt in een klap duidelijk wie we zijn en wat we doen. Een goede naam is belangrijk, maar het gaat er vooral om hoe je hem waar gaat maken."
Van Lookeren Campagne: "Uit onze klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat we hoog scoren op kwaliteit, zowel wat onze producten betreft als de advisering over de toepassing ervan. We besteden veel aandacht aan het bedenken van de beste oplossing voor onze klanten en dat wordt gewaardeerd. De nieuwe naam en rol is mooi, aan dat fundament gaan we uiteraard niets veranderen. Eén ambitie die we nog niet optimaal hebben gerealiseerd, is het aan elkaar knopen van alle teken- en administratiesystemen. Virtueel is het ene loket er al, maar aan de achterkant zijn we druk bezig met alles samenvoegen. We doen een miljoeneninvestering: eventjes geen nieuwe fabriek, maar liever een nieuw ERP-systeem, zodat het voor onze klanten nog transparanter en efficiënter wordt."
De naam is geland, maar de RuwBouw Groep is dus nog volop 'werk in uitvoering'. Een mooi en tastbaar voorbeeld komt aan het eind van het interview ter tafel. Letterlijk, in de vorm van een in huis ontwikkelde bouwsteen dat dit jaar nog zijn debuut maakt op de markt. Boom: "Dit is het bouwmateriaal van de toekomst. We noemen het De CO2mpensatiesteen. De productie van cement zorgt voor uitstoot van CO , maar dit product is juist CO absorberend. Van Lookeren Campagne: "Het mooie is dat we van een COproducerende industrie naar een COabsorberende industrie kunnen veranderen. Zo dragen we ons steentje bij in de duurzaamheiddiscussie: een compensatiesteentje."