SBB
Op ruim 80 meter hoogte werkt leidekker Gerrit de Hek aan de Bonifatiustoren in Leeuwarden. Samen met Robert Schiltz herstelt hij de schade die een storm drie jaar geleden aanrichtte. Zo lang steggelde de beheerstichting met de verzekeringsmaatschappij over de uitkering. De beide medewerkers van De Hek Dakwerken in Drachten kunnen nu eindelijk aan slag. Zij herstellen het lood van de toren, dat ook wordt aangeklopt, en vervangen een deel van de leien of zetten die opnieuw vast. Bovendien vervangen zij verrot hout. Het is een bijzondere klus aan de driebeukige kruisbasiliek in neogotische stijl. De toren zelf knakte tijdens de Capella-orkaan op 3 januari 1976, is drie jaar later herbouwd en in 2006 weer ingrijpend gerestaureerd.
In Assendelft wordt nieuwbouwwijk Kreekrijk ontwikkeld. Het is één van de laatste grote nieuwbouwlocaties van de gemeente Zaanstad. Komende jaren zullen er gefaseerd circa 950 woningen en enkele voorzieningen worden gebouwd.
Aan het Kenniskwartier 2A in Amsterdam-Zuid wordt gebouwd aan een groot U-vormig bouwblok, The Pulse. Het innovatieve circulaire gebouw bestaat uit vijf kavels.
Personeel van Dusseldorp Infra, Sloop en Milieu, demonteert een 26 meter hoge hoogspanningsmast uit 2006 bij een nieuwbouwwijk in het Gelderse Oosterhout.
Amsterdam groeit snel, ieder jaar met zo'n 11.000 nieuwe bewoners. Om hen de komende jaren op te vangen bouwt de stad nieuwe stedelijke woonmilieus. De toekomstige Sluisbuurt op het Zeeburgereiland is zo'n plek.
Roel van Elk (45) verkocht een meerderheidsbelang van zijn bedrijf Elk Groep aan private-equityhuis Waterland. Nu wil hij een van de grootste onderhoudsbedrijven van Nederland worden én het meest innovatieve. "Traditionele bouwbedrijven zijn echt verschríkkelijk."
Groei is geen primaire doelstelling van de Van Herk Groep uit Sliedrecht. Wel snel, betaalbaar en duurzaam bouwen, met - altijd - de eindgebruiker in het achterhoofd. "Mensen gaan bij ons vóór gebouwen. Dat zit in onze cultuur", zegt directeur Arno Hokke.
Koninklijke BAM Groep gaat samen met het Spaanse Ferrovial 400 kilometer spoor aanleggen tussen Londen en Birmingham. De hogesnelheidslijn gaat naar verwachting zo'n 3,6 miljard euro kosten.
Na een aantal mindere jaren gaat het de A.Hak Groep weer voor de wind. Onder meer de energie- en watertransitie spelen de ondergrondse infrabouwer in de kaart.