nieuws

Rotterdam krijgt derde stadsbrug en 50.000 extra woningen

woningbouw 5401

Rotterdam krijgt derde stadsbrug en 50.000 extra woningen

Rotterdam ziet rond zijn net aangekondigde derde stadsbrug mogelijkheden voor een groot bouwprogramma. Alleen al in de kilometerslange strook tussen Feyenoord City en treinstation Alexander is volgens de gemeente ruimte voor 22.000 van de 50.000 benodigde woningen.

De Maasstad heeft al een fors bouwprogramma met 18.000 woningen in deze collegeperiode. “Maar om te voorkomen dat onze plancapaciteit in de toekomst opdroogt moeten we nu al verkennen waar de kansen liggen”, zegt bouwwethouder Bas Kurvers (VVD). “Tot 2040 zijn er zeker 50.000 nieuwe huizen nodig, maar misschien ook meer. Dit plan laat zien waar we ze kwijt kunnen.”

Het enorme gebied aan de oostflank is de meest opvallende van de vier hoofdlocaties die de gemeente aanwijst in zijn strategische verkenning. Gisteren werd bekend dat Rotterdam tussen Kralingen en Feijenoord een nieuwe brug of tunnel krijgt – de verschillende overheden hebben er er al 480 miljoen euro voor klaar liggen. Vandaag wordt duidelijk dat Rotterdam in de sprong over de rivier kansen ziet voor verdere verdichting. De gemeente wil het geplande aantal woningen rond Feyenoord City opkrikken van 3.700 naar 10.000 woningen – onder meer door overkluizing van de spoorbaan. Rond en boven snelweg A16 richting de ‘Alexanderknoop’ is plek voor maximaal 12.000 huizen. Het huidige kantorengebied Brainpark is een van de mogelijke woningbouwlocaties. Rond OV-knooppunt Alexander moeten nog eens 3.500 woningen verrijzen.

Ook plannen voor vierde stadsbrug aan westzijde van de stad

De gemeente kijkt ook al verder, naar een mogelijke toekomstige vierde stadsbrug aan de westzijde van de stad. Die moet tot 2050 kansen bieden voor de ontwikkeling van een slordige 9.200 woningen in het Merwe-Vierhavengebied en 5.000 huizen rond de oude Van Nelle fabriek. Op de zuidoever, in de Waalhaven, zou plek zijn voor maximaal 3.000 woningen.

Een forse verdichtingsslag is verder voorzien rond OV-knooppunten zoals Kralingse Zoom, Zuidplein, Maashaven, Slinge en Melanchtonweg. De stad wil daarnaast de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht beter benutten. Als hier stations worden bijgebouwd, voor treinen ‘met  metrokwaliteit’, ontstaan nieuwe kansen voor verstedelijking in Lombardijen, IJsselmonde en Kop van Feijenoord. Nieuwe bewoners kunnen zich van daaruit makkelijk uit en naar de stad verplaatsen. Kurvers: “In het G4 overleg zijn wij in gesprek met het Rijk over koppeling van budgetten voor infrastructuur en woningbouw, want dan kun je binnenstedelijk pas echt verdichten. We laten hier zien wat dat kan opleveren.”

Maximale hoogte hoogbouw gaat verder omhoog

Later dit jaar presenteert Kurvers een nieuwe hoogbouwnota. Details daarvan zijn nog niet bekend, wel is duidelijk dat huidige maximale hoogte van 200 meter verder omhoog gaat en dat er nieuwe hoogbouwlocaties bij komen. Die zullen vooral te vinden zijn rond OV-knooppunten.

Rotterdam houdt in het planprogramma vast aan de huidige verdeling: 20 procent sociale woningbouw, 30 procent middelduur, 30 procent duur en 20 procent topsegment.

Reageer op dit artikel