nieuws

Directeur Slokker zegt sorry na klachtenstroom op prefabhuis: “Dit gaat als een schokgolf door ons concern heen”

woningbouw 7163

Directeur Slokker zegt sorry na klachtenstroom op prefabhuis: “Dit gaat als een schokgolf door ons concern heen”

“Of we de Spaarwoning uit de markt halen? Absoluut niet. Aan ons prefabconcept ligt het niet, dat is waterdicht en veilig. Maar dit mag nooit meer gebeuren en is niet waar Slokker voor staat.” Zo reageert Jan Dijs, directeur bij Slokker Beheer, op de stroom aan meldingen over scheuren en schade bij meerdere fabriekswoningen.

Klachten over scheuren in muren, lekkages, schimmel, over verzakte vloeren. De Stentor besteedt sinds zaterdag uitgebreid aandacht aan de Spaarwoning van Slokker Innovate. Het veelal geprezen prefabconcept, dat op de bouwplaats binnen in een dag in elkaar is gezet, waarvan er in inmiddels enkele honderden zijn gebouwd, vertoont bij meerdere exemplaren gebreken. Wat is er aan de hand?

Cobouw belde Slokker begin deze week voor wederhoor. Geen gehoor, geen reactie op vragen per mail. Tot gisterenmiddag.

“Ik wil uw vragen beantwoorden”, hangt Jan Dijs, financieel directeur bij Slokker Beheer, aan de lijn.
Hij begint.

“Twee weken geleden zijn we benaderd door twee journalisten van De Stentor. Ik was ook bij dat gesprek aanwezig. Er zijn een aantal zaken aan de hand. De belangrijkste is dat we de openstaande punten van de kopers veel sneller hadden moeten oplossen.”

Slokker zegt sorry?
“De Stentor heeft verschillende artikelen geschreven. Onder meer over de EPC die we op een bepaald project niet zouden kunnen waarmaken. We zijn dat aan het uitzoeken. Begin deze week meldde De Stentor nog dat er een dwangsom boven ons hoofd hangt. Daar is geen sprake meer van. De bewuste gemeente heeft die begin deze week ingetrokken. Als er maatregelen nodig zijn, zullen we de woningen aanpassen. Maar dat lees ik niet in de berichtgeving van De Stentor. Al geef ik toe. Ook dit heeft te lang geduurd.”

Overall komt Slokker er niet best van af. Meerdere kopers klagen over lekkage, scheuren, tochtvorming, schimmel en verzakkingen. Hoe reageert u daar op?
“We hebben dingen fout gedaan. Met man en macht proberen we de problemen op te lossen. Dit is niet des Slokker’s, al kan dit in iedere organisatie gebeuren. Volgend jaar bestaan we 85 jaar. Dat bereik je niet als je geen kwaliteit levert. We betreuren nogmaals de gebeurtenissen ten zeerste en doen er nogmaals alles aan om dingen in orde te maken. Daar willen we even wat tijd voor krijgen.”

Bij hoeveel woningen zijn er klachten?
“Bij een ruim aantal woningen, het precieze aantal weet ik niet. Over de hoogte van de totale schade kan ik ook niets zeggen. Alle bewoners zijn inmiddels schriftelijk geïnformeerd. Binnen twee weken nemen we contact me ze op om hun klachten na te gaan. Daarna maken we een plan.”

Waren al deze klachten al voor de berichtgeving in De Stentor bekend bij u?
“Ja, daar maken we geen geheim van. We hebben dat gewoon niet goed gedaan. Ik wil nog wel iets zeggen over die verzakkingen. Het is niet zo dat de huizen niet goed zijn gefundeerd. Ze verzakken dus niet. We zien wel dat vloeren ten opzichte van elkaar werken. Dat geeft schade aan die moderne pvc-vloeren die sommige bewoners hebben. Schade daaraan wordt nu keihard zichtbaar.”

Uitermate pijnlijk toch?
“Absoluut. Dit soort problemen wil je niet. Het ging ook echt als een schokgolf door ons concern heen toen deze publicaties kwamen. Dit is niet waar wij voor staan.”

Wie is verantwoordelijk voor deze fouten?
“Via de media wil ik niemand vanuit de eigen organisatie veroordelen. Nogmaals: wij hebben fouten gemaakt.”

Deugt het Spaarhuisconcept wel?
“Ja. Daar staan we wel voor in. Bouwkundig en qua veiligheid is daar niets mis mee. Werkelijk helemaal niets. De klachten zijn meestal esthetisch van aard. Al wil je niet wonen in huizen die tochten.”

Hij vervolgt:

“Voor de volledigheid. Dit probleem is geïsoleerd tot Slokker Innovate. Andere bedrijven van de Slokker Groep hebben hier niets mee te maken.”

U kunt niet boos zijn op De Stentor toch?
“Laat ik daar heel duidelijk over zijn. Als je je zaken niet goed doet, dan is dat zo en komt dat over je heen.”

Gaat u intern maatregelen treffen?
“Zeker. Dit moet niet nog eens gebeuren.”

 

Reageer op dit artikel