nieuws

Onderhoud laat zich veel beter plannen met connected ketel

woningbouw 434

Onderhoud laat zich veel beter plannen met connected ketel

Ze draaien nog wel op het verfoeide aardgas, maar door hun aansluiting op het internet of things laat het onderhoud van de nieuwste ketels van Remeha zich beter plannen en gaan de apparaten minder in storing. De monteur weet immers precies wanneer hij langs moet komen en heeft dan ook precies het juiste onderdeel bij zich.

Met Remeha Connect richt de Nederlandse fabrikant zich vooral op de installateurs. Na een uitvoerige pilot met een paar installatiebedrijven is het concept vorig voorjaar breder gelanceerd. Tot nu toe wordt het systeem voor één ketel uitgerold, de Tzerra Plus. Dit jaar volgen er meer.

De connected ketels verzenden hun data via een GPRS met sim-kaart en zijn dus onafhankelijk van wifi. “Je kunt nou eenmaal niet altijd vertrouwen op het wifinetwerk van mensen thuis”, meldt Ferry Overweg van Remeha. “En op het moment dat de wifi niet goed werkt komen storingen dus ook niet goed door. Tijdens de anderhalf jaar durende pilot bleek dat monteurs soms werden opgeroepen vanwege een wifi-storing in plaats van door een haperende ketel.”

Overzichtelijke informatie volgens het stoplicht model

De connected ketels doen hun voorspellingen op basis van 7 datapunten.  Aan de hand daarvan kan het systeem 30 voorspellingen doen. De installateurs worden bewust niet overladen met informatie maar krijgen de relevante data gepresenteerd in een overzichtelijk dashboard op de PC. Dat is ingericht volgens het stoplicht-model: groen betekent prima, rood betekent een storing en oranje is een waarschuwing dat een onderdeel zich anders gedraagt dan de bedoeling. “Vooral die oranje fase is voor de installateurs interessant”, aldus Overweg. Dat betekent dat er misschien een storing aan zit te komen. Misschien is een  onderdeel onderhavig aan slijtage,  maar het kan ook zo iets simpels zijn als dat het water moet worden bijgevuld. Klanten blijken vaak aangenaam verrast wanneer de monteur preventief op de stoep staat, nog voor ze zelf iets in de gaten hadden.”

Eerst het privacy protocol doorlopen

Voorafgaand aan de installatie van het connect systeem moet de monteur met de bewoner een privacy protocol doorlopen. Er zou anders immers gevoelige gegevens op straat terecht kunnen komen over het gedrag en de levensstijl van de bewoners. De software achter Remeha Connect kan beschikbaar worden gesteld via een API, zodat de installateur de data kan integreren met zijn planningsssysteem.  een constructie compatibiliteit gegarandeerd is. Overweg: “We hebben niet de illusie dat we de enige ketelfabrikant zijn die hier mee bezig is. Alles is tegenwoordig connected, tot aan voederbakken voor huisdieren aan toe. En we weten ook dat installatiebedrijven zich liever niet binden aan één fabrikant.  En ze willen ook niet vijf verschillende dashboards op hun PC of mobieltje hebben. Vandaar die API.”

Voor Remeha zelf is een groot voordeel van het connected-systeem dat het de fabrikant veel beter inzicht geeft in het lange termijngedrag van haar producten. “Tot nu toe krijgen we na het aflopen van garantietermijnen niet meer zoveel informatie over de prestaties van onze producten. Dat wil zeggen: niet gestructureerd. Het hangt af van wat je toevallig hoort van klanten of installateurs. Dankzij het connected systeem kunnen we onze producten over een veel langere tijdspanne structureel monitoren en onze producten en diensten afstemmen op de bevindingen.”

Reageer op dit artikel