nieuws

2600 gevaarlijke glasplaten uit perronkap Almere verwijderd

utiliteitsbouw Premium 1313

2600 gevaarlijke glasplaten uit perronkap Almere verwijderd

De 2600 platen van draadglas in de noordwestelijke perronkap van station Almere Centrum worden verwijderd. Tijdens de storm op 18 januari kwamen ruim vijftig platen los van de kapconstructie. Na overleg met de gemeente heeft spoorbeheerder ProRail besloten om al het glas in de kap te verwijderen.

Een constructie met doek gaat het glas tijdelijk vervangen. “Verschillende opties voor het soort doek worden momenteel bekeken”, legt woordvoerder Mercedes Grootscholten van ProRail uit, “We studeren op een definitieve oplossing.” De werkzaamheden worden uitgevoerd door GeelRonitz Bouwgroep uit Beverwijk en nemen ongeveer acht weken in beslag. Een deel van het station is daarom afgezet. Hinder voor het treinverkeer of de reizigers leveren de maatregelen niet op.

Vanwege de stormschade stelt ProRail bij windkracht negen voorlopig een stormprotocol in. Zolang de werkzaamheden duren wordt het station dan volledig gesloten en treinverkeer is niet mogelijk. Het protocol wordt gehanteerd tot het moment dat alle glasplaten zijn verwijderd. Dat is al bijna het geval.

Expertstudie toonde aan dat de kap kwetsbaar is voor hoge windsnelheden

ProRail was al eerder op de hoogte van de precaire situatie met de stationsoverkapping in Almere. In 2013 en 2017 kwamen ook al eens panelen naar beneden. In alle gevallen vielen er geen gewonden. Uit een expertstudie bleek dat de kap kwetsbaar is voor hoge windsnelheden.

“De belangrijkste oorzaak zijn de twee kantoortorens die aan de noordwestkant van het station staan. Bij storm zorgen die voor een soort tochtgat, waardoor er enorme krachten op de kap komen. Beide torens stonden er nog niet toen het station in 1987 werd gebouwd. Naar aanleiding van de conclusies uit de expertstudie is afgesproken om bij een stormwaarschuwing de kap vooraf te inspecteren. Dat is in de dagen voor 18 januari ook gebeurd. Alles bleek in orde. Toch kwamen er vijftig platen naar beneden, waarna geconcludeerd is dat de situatie te gevaarlijk is.”

Definitieve oplossing meegenomen in de totale aanpak van het stationsgebied

De definitieve oplossing voor de perronkap wordt mogelijk meegenomen in de totale aanpak van het stationsgebied. Aankomende woensdag wordt er een persbijeenkomst georganiseerd, waar de plannen voor het verfraaien van station Almere met het oog op Floriade 2020 uit de doeken worden gedaan.

Reageer op dit artikel