nieuws

BAM gaat parkeergarage Eindhoven slopen en opnieuw bouwen

utiliteitsbouw 2390

BAM gaat parkeergarage Eindhoven slopen en opnieuw bouwen

De in aanbouw zijnde parkeergarage P1 op Eindhoven Airport die op 27 mei 2017 gedeeltelijk is ingestort, zal worden gesloopt en opnieuw worden gebouwd.

Dat maakte BAM donderdagmorgen bekend. “Alles overwegende was de keuze voor sloop en nieuwbouw de meest realistische optie”, aldus het concern.

BAM zal naar verwachting 2 januari 2018 met de sloopwerkzaamheden beginnen. Hierover vindt afstemming plaats met de gemeente Eindhoven. Met de sloop en de afvoer van het puin is ongeveer drie maanden gemoeid. Naar verwachting start BAM begin april 2018 met de bouwwerkzaamheden voor de nieuwbouw. De oplevering is volgens planning begin juni 2019.

Bestaande ontwerp wordt uitgangspunt

Aankomende maanden zal een plan van aanpak worden opgesteld voor de nieuwbouw. De nieuwbouw zal worden gerealiseerd in lijn met het bestaande ontwerp, waarbij vanzelfsprekend extra aandacht zal worden besteed aan de constructieve veiligheid.

Partijen zijn nog in overleg over de aansprakelijkheidsvraag.

BAM heeft in totaal 32 gebouwen gebouwd met Bubbledeckvloeren. In een van de gebouwen heeft het bouwbedrijf moeten stempelen om instortrisico’s uit te sluiten, zei BAM-bestuurdersvoorzitter Rob van Wingerden eerder in Cobouw.

BAM werd gewaarschuwd door onderaannemers

BAM meldt het nieuws over de nieuwbouw op dezelfde dag dat actualiteitenprogramma EenVandaag onthult dat de bouwer al twee maanden vóór het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport gewaarschuwd was voor mogelijke bouwfouten. Onderaannemers zouden dat tegen Eenvandaag hebben gezegd. Ze zouden in maart hun zorgen over grote scheuren en het doorbuigen van de parkeerdekken bij BAM aangekaart hebben.

Een maand later waarschuwde de desbetreffende onderaannemer opnieuw, maar nu voor plassen op het parkeerdek. “De plassen kunnen er op duiden dat de vloer gebroken was.”, aldus de onderaannemer.

BAM erkent in een reactie naar Eenvandaag dat de scheuren op het bovenste parkeerdek, waar de instorting begon, niet zijn onderzocht. Wel zijn scheuren op een lagere verdiepingsvloer onderzocht. Volgens het bouwbedrijf is daarbij vastgesteld dat de scheurwijdte binnen de voorschriften viel. “Het is daarmee beoordeeld als een esthetische kwestie, niet als een constructief probleem.”

Cobouw-verslaggever Ad Tissink schreef in oktober al over de verdachte omstandigheden in de periode voor de instorting. Zo werden er in maart scheuren bij de kolommen geconstateerd en werden grote plassen regenwater op de dakvloer gezien.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels