nieuws

Bouwfout boosdoener instorting parkeergarage Eindhoven

utiliteitsbouw 15475

Bouwfout boosdoener instorting parkeergarage Eindhoven

De instorting van de parkeergarage in aanbouw bij Eindhoven Airport eind mei is veroorzaakt door een technische fout. De afschuifsterkte van het aansluitvlak van de bollenplaatvloeren was onvoldoende en voldeed niet aan de normen.

Het probleem schuilde volgens de onderzoekers van Bureau Hageman en TNO vooral in de aanhechting van de koppelstaven tussen de vloerplaten. Die moesten trekkrachten overdragen van plaat naar plaat, maar door de geringe hechting tussen het zelfverdichtend beton en de in het werk gestorte beton konden die staven hun werk niet doen.

Dat is een aspect waar volgens prof. Simon Wijte van bureau Hageman door constructeurs te weinig op wordt getoetst. Het was al wel beschreven in sommige studies, maar het detail was nooit op zulke kritische plekken aan het licht gekomen.  Wijte liet een aantal plaatnaden namaken en onderwierp die in het lab van de TU Eindhoven aan een vierpuntsbuigproef. Daar kwam de schrikbarende lage afschuifsterkte aan het licht. Die was maar een derde dan je op basis van de hoeveelheid staal kon verwachten. In de vloeren van de parkeergarage zat volgens Wijte voldoende koppelstaal. Ook met de overlaplengtes was niets mis.

Het zelfverdichtende beton van de ondervloer was niet opgeruwd. Volgens Wijte zijn er sommige producenten van bollen- en breedplaatvloeren die dat wel doen, maar het is zeker niet gangbaar in de prefabindustrie. Als de vloer met traditioneel beton was gemaakt had het probleem zich waarschijnlijk niet voorgedaan.

De felle zon eind mei veroorzaakte enorme spanningen en triggerde de instorting

De hoge temperatuur op 27 mei jongstleden was de trigger waardoor het gebrek tot uiting kwam. Die dag was veruit de warmste dag sinds de vloer van de vierde verdieping eind januari was gestort. Waarschijnlijk is de temperatuur in de constructie plaatselijk wel opgelopen tot 60 graden, waardoor aan de onderkant enorme trekspanningen optraden. Die kon de constructie niet aan. Nadat de vloer van de vierde verdieping het begaf ontstond een voortschrijdende instorting en bezweken ook de onderliggende vloeren. Doordat de achterste delen van de vloeren over de kolom draaiden kwamen de bovenste delen gek genoeg onderop te liggen. De vloer van de vierde verdieping lag plaatselijk onder. Daarop kwam die van de derde, daarna de tweede en en ten slotte de vloer van de eerste verdieping.

Het is nog niet duidelijk of herstel mogelijk is

Volgens directeur Joost Meijs van de luchthaven is het nog niet bekend wat er met de garage gaat gebeuren. Het is nog niet duidelijk of herstel mogelijk is. Ook over wie er voor de kosten gaat opdraaien wil hij niets zeggen.

De onderzoekers hebben contact opgenomen met het ministerie van BZK  om ze te wijzen op het gebrek. Het ministerie start waarschijnlijk een inventarisatieprogramma van gebouwen waar eenzelfde kritisch detail een rol zou kunnen spelen. BAM heeft zelf 25 gebouwen met bollenplaten die het de afgelopen jaren heeft gebouwd nog eens goed tegen het licht gehouden. Daarbij zijn volgens directeur Jaap Hazeleger van BAM Bouw en Techniek geen constructies aan het licht gekomen die nopen tot maatregelen.

Het dossier over de parkeergarage in Eindhoven staat in pdf-vorm hier (voor iedereen te downloaden).

Reageer op dit artikel