nieuws

Nieuwe vertraging bij herontwikkeling stadskantoor Tilburg

utiliteitsbouw Premium 3513

Nieuwe vertraging bij herontwikkeling stadskantoor Tilburg

De renovatie van twee van de stadskantoren in Tilburg heeft opnieuw vertraging opgelopen doordat de aanbesteding van stadskantoor 1 (SK1) is mislukt. De twee overgebleven inschrijvers zaten met hun aanbieding tussen de 4 en 7 miljoen boven het plafondbedrag van 38 miljoen dat de gemeente Tilburg had ingesteld en kwamen met aanvullende voorwaarden. De aanbesteding is ongeldig verklaard en het gemeentebestuur heeft besloten een nieuwe aanbesteding uit te schrijven.

De twee aannemers zijn BAM en VolkerWessels-dochter Van de Ven. In totaal waren er vier inschrijvers. Twee hadden zich eerder in de aanbestedingsprocedure teruggetrokken.

Het is niet de eerste tegenslag in het traject. Het was al niet eenvoudig om het project van de grond te krijgen. In een eerder stadium stuitten de plannen voor de verbouwing van het stadskantoor op veel verzet van de bevolking. Door een uitbreiding zou het gebouw veel te groot worden. Er was zelfs sprake van een referendum waarin de Tilburgers zich mochten uitspreken over het de vernieuwing van het stadskantoor. Uiteindelijk werd het referendum afgeblazen en zijn de bouwplannen aangepast.

Sloop en renovatie apart aanbesteed

In de nieuwe aanbesteding worden sloop en renovatie apart van SK1 aanbesteed. Op die manier wil de gemeente tijd winnen. De verwachting is dat als de sloop klaar is, de nieuwe aanbestedingsprocedure afgerond is en dat de aannemer dan aansluitend met de bouw kan beginnen. Daarmee zou de vertraging volgens de gemeente beperkt blijven tot twee of drie maanden. Dat is ambitieus, erkent een woordvoerster, maar wel haalbaar denkt de gemeente. Dat kost Tilburg naar verwachting 2,4 miljoen euro extra: kosten voor de nieuwe aanbesteding en voor een langere periode van tijdelijke huisvesting. Het bedrag kan betaald worden uit de post van 5,8 miljoen euro voor onvoorziene kosten en eventuele prijsstijgingen die de gemeente al had opgenomen in het totale uitvoeringsbudget.

Volgens wethouder Erik de Ridder toont de gang van zaken aan dat het goed is geweest om een maximumbedrag te hanteren bij de aanbesteding, zo laat hij weten in een brief aan de gemeenteraad.

“Door de overspannen markt en de gekte die hierdoor ontstaan is, had bij een open inschrijfschrijfbedrag de prijs fors en onnodig op kunnen lopen. In een situatie zonder veiligheidskleppen was de gemeente verplicht geweest om de economisch voordeligste aanbesteding te hanteren. Dat is nu dus niet aan de orde.”

Terug naar traditioneel contract

Aanvankelijk ging de gemeente bij de renovatie van het stadskantoor uit van een geïntegreerd dbm-contract. In de nieuwe aanbesteding kiest de gemeente voor een traditioneel contract. Dat heeft voordelen nu de markt weer aantrekt, schrijft De Ridder aan de raad. “Nu de markt oververhit raakt, hebben de aannemers minder behoefte aan projecten waarbij een lange voorbereiding- en engineeringsfase van toepassing is. Terug naar een meer traditionele bouworganisatievorm lijkt ook zeker beter te passen bij de veranderende markt.”

Volgens de aangepaste planning kan de sloop van SK1 dit najaar starten. In diezelfde periode begint de gemeente met de nieuwe aanbesteding voor het bouwgedeelte. De bouw moet dan in april 2018 beginnen en zal een klein jaar in beslag nemen.

Met de herontwikkeling van stadskantoor 1 en 2 is een investering gemoeid van ruim 75 miljoen euro: 49,8 miljoen voor SK1 en 25,7 miljoen voor SK2. Daarbovenop is de gemeente nog eens ruim 12 miljoen euro kwijt aan tijdelijke huisvesting voor de ambtenaren.

Reageer op dit artikel