De 80 ton zware beweegbare deur vormt het sluitstuk van de Zoutdam. Foto: Rijkswaterstaat

Zonder zakdeur is de zoutdam zinloos

Met het plaatsen van de zakdeur kan de Zoutdam eindelijk doen wat 'ie moet doen: zoutwater dat met het schutten van de nieuwe zeesluis IJmuiden binnenkomt zo snel mogelijk terugloodsen richting de Noordzee.

De drijvende bouwkeet in de Hofvijver moet misschien een stukje opschuiven voor het droogleggen van een strook langs de gebouwen van de Eerste Kamer. Foto: Suzanne van de Kerk

Strook Hofvijver misschien drooggelegd om renovatie Binnenhof te versnellen

Om de logistiek te verbeteren en bouwmaterialen sneller te kunnen aanvoeren, wil het Rijksvastgoedbedrijf een strook van de Hofvijver droogleggen. Dan kunnen ook meteen de lekkages van de vijver naar de kelders onder de gebouwen van de Eerste Kamer worden aangepakt.

Jan Johan de Vries. Foto: VolkerWessels

Woningbouwer in het noorden: samen bouwen aan iets moois, maar ook knokken

Jan Johan de Vries leidt sinds kort twee VolkerWessels-werkmaatschappijen in Groningen en Friesland. Afgelopen jaar was taai - de overheid was met aanvullende maatregelen aan het 'struggelen' - maar volgend jaar gaan ze weer vol gas. "In Friesland kun je prima een bouwbedrijf neerzetten dat 20 à 30 miljoen omzet genereert."

De 105 meter lange hoofdoverspanning wordt met strandjacks naar boven getakeld. Foto: Mammoet

Mammoet moet flink puzzelen voor hijsoperatie Britse fiets-voetgangersbrug

Met zware strandjacks heeft Mammoet de 105 meter lange hoofdoverspanning van een nieuwe fiets-voetgangersbrug in Sunderland op zijn plek gelegd. De logistiek om al het materieel en materialen op het juiste moment aan de oevers en op het water te hebben was complex.

Stort van een industrievloer met mortel waarvan cement deels is vervangen door ongecalcineerde klei. Foto: Materrup

Batimat: ook Frankrijk zoekt naarstig naar duurzaam cement en beton

Een cementvervanger geïnspireerd op koraalvorming, klei toevoegen aan beton zonder die eerst te calcineren. Ook in Frankrijk is de betonbranche naarstig op zoek naar duurzaam cement, bleek op de Batimat-beurs. Hoe hard de claims zijn en hoe relevant voor Nederland, dat is nog onduidelijk.

Tijdens het doorzagen van een tuikabel gaat de brug dicht en wordt slechts een handjevol medewerkers van de aannemers op het brugdek toegelaten. Foto: Rijkswaterstaat

Met elke doorgezaagde tuikabel verandert het krachtverloop van de Galecopperbrug ingrijpend

De pyloon wiebelt soms een beetje, en het dek zakt elke keer een stukje door, maar alles blijft binnen de marges. De vijfde streng van de Galecopperbrug is succesvol doorgezaagd. Nog negentien strengen te gaan.