Foto: ANP/Persbureau Meter

Brand op bouwterrein Strukton: 'Niet de bakstenen zijn onze grootste zorg, maar de installaties'

'De machinekamer' van het nieuwe treinstation in de Spoorzone Groningen is vanochtend goeddeels in vlammen opgegaan. "Dit is een flinke tegenslag", reageert een woordvoerder van ProRail.

De positie van het viaduct Zuidweg in Rijpwetering wordt continu gemonitord. Treinen mogen hier hoogstens tachtig kilometer per uur rijden. Foto: Suzanne van de Kerk

Ontwerpfout dwingt nog meer treinen tot slakkengang over HSL

Weer moet ProRail de snelheid beperken op viaducten van de hogesnelheidslijn. Het is nog onzeker wie opdraait voor de ontwerpfout van jaren geleden, waardoor de constructies nu niet sterk genoeg zijn voor hoge snelheden.

Foto: Shutterstock

Spoorsector moet aan de bak na Voorschoten: leer beter van eerdere incidenten

Hoe kan een tragisch treinongeval als bij Voorschoten in de toekomst worden voorkomen? Het begint heel simpel: leer van het verleden.

Foto: ANP REMKO DE WAAL

De tragiek van treinongeval Voorschoten: alleen de kraanmachinist weet hoe het zit, maar die is dood

Niemand weet hoe de mobiele kraan op het levende spoor terechtkwam, behalve de krolmachinist. Maar die is dood. Het onderzoeksrapport van de OVV naar het fatale ongeval vorig jaar april in Voorschoten, brengt weerzinwekkende feiten aan het licht, maar roept ook nog vragen op.

Foto Shutterstock

Gat van 25 miljard tussen begroting ministerie en wensen ProRail en Rijkswaterstaat

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft zo'n 25 miljard euro minder begroot voor onderhoud aan wegen en spoorwegen dan de uitvoeringsorganisaties zeggen nodig te hebben. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer in haar jaarlijkse verantwoordingsonderzoek.

De ravage na het spoorongeval bij Voorschoten. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

OVV na Voorschoten: 'Prorail besteedt verantwoordelijkheid veiligheid uit'

ProRail besteedt haar verantwoordelijkheid op veiligheidsgebied te veel uit en voert zelf te weinig de regie. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na uitgebreid onderzoek naar het spoorongeval bij Voorschoten vorig jaar.