Alles over ProRail

De scheur in Gorinchem strekte tientallen meters langs het spoor. Het is inmiddels hersteld door het afgeschoven deel te ontgraven en weer op te bouwen. Foto: Suzanne van de Kerk

ProRail moet vaker speuren naar scheuren in verzakkende spoordijken

Door extreem weer moeten spoordijken vaker geïnspecteerd worden op verzakkingen. In Gorinchem houden betonblokken zo'n dijk voorlopig op zijn plaats.

Foto: ProRail

Sterke groei spoorwerk vraagt om onorthodoxe maatregelen

Gaf spoorbeheerder ProRail in 2020 nog 1 miljard euro uit aan vernieuwing en -onderhoud, dit jaar ligt het budget al op 1,7 miljard. Voor aannemers...

Over het viaduct bij Rijpwetering mag de hogesnelheidslijn slechts 80 kilometer per uur rijden. Foto: Suzanne van de Kerk

Stapvoets over de hsl vanwege een verdraaid landhoofd en een houtje-touwtje detail

Een landhoofd van het hsl-viaduct bij Rijpwetering moet worden vervangen. Daarvoor moet het viaduct uitgetild worden en gaat het spoor even dicht.

Foto: Shutterstock

Problemen hogesnelheidslijn weer groter: nieuwe snelheidsbeperking nodig

Door scheuren in kunstwerken op de HSL-Zuid moet de snelheid van treinen verder worden verlaagd. Bij de bouw van de tien viaducten zijn fouten...

Een spoordijk in Dordrecht. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg

Zuid-Hollandse spoordijk scheurde door zware regenval

Door de hoge waterstand ontstonden er scheuren in een spoordijk bij Gorinchem. Extreem weer zal de stevigheid van dijken vaker op de proef stellen.

Werk aan de A10 in Amsterdam voor de uitbreiding van station Zuid. Foto: Sander Koning/ANP

Vijf opvallende aanbestedingen om komend jaar in de gaten te houden

Een nieuw deelproject van het Zuidasdok, werk aan de Lekdijk en renovatie van Amsterdamse kademuren: deze opdrachten komen eraan in 2024.

Fotografie Erald van der Aa / Vincent Basler

Duurzaamheidsvakje aankruisen verleden tijd bij ProRail: 'Van pilots naar echt doen'

ProRail zet vol in op het halen van zijn duurzaamheidsdoelen. De spoorbeheerder voert de druk op, en ook aannemers in de spoorbouw gaan dat voelen.

Risico op verzakkingen spoor 'bekend probleem', herstel blijft onderhoudsklus

Risico op verzakkingen spoor 'bekend probleem', herstel blijft onderhoudsklus

De stabiliteit van spoordijken laat te wensen over. Het risico: verzakkingen zoals die in Zeeland. Wat betekent dit voor het onderhoud van de dijken?

Een stopmachine aan het werk. Foto: ProRail

Herstel verzakt spoor in Zeeland gaat weken duren

Aannemer VolkerRail zou pas op 1 februari officieel verantwoordelijk worden voor het onderhoud op het tracé, maar moet nu veel sneller van start.

Maaslijn. foto: ProRail

Swietelsky sleept ernstig vertraagd Maaslijn-project binnen

Swietelsky Rail Benelux gaat de spoorverdubbeling van de Maaslijn uitvoeren. De spooraannemer won de Europese aanbesteding van het vertraagde project.