ProRail introduceert nieuwe contractvorm: voortaan één aannemer per regio
ProRail werkt vanaf 1 oktober per regio meerdere jaren met één vaste aannemer. De eerste contracten zijn reeds gegund, aan de aannemers Swietelsky en Strukton.
ProRail werkt vanaf 1 oktober per regio meerdere jaren met één vaste aannemer. De eerste contracten zijn reeds gegund, aan de aannemers Swietelsky en Strukton.
Dat tien hsl-viaducten rondom Rijpwetering, bij Leiden, niet berekend waren op hun taak kan voor ingewijden geen verrassing zijn. Pas heel laat in het bouwproces werd een geïmproviseerd detail toegevoegd om de kunstwerken in dwarsrichting op hun plek te houden. Nadat de hete aardappel eindeloos is doorgeschoven, stelt de minister nu de aannemer aansprakelijk.
Aannemingscombinatie Hollandse Meren kan een factuur van zeker 450 miljoen euro tegemoetzien van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor herstel van tien Hsl-viaducten in Zuid-Holland. Ook de gevolgschade - de treinen rijden al jarenlang in slakkengang - wordt op de aannemer verhaald.
Ede-Wageningen heeft een nieuw, groter en modern station dat grotendeels is opgetrokken uit hout. Deze plek behoort daarmee tot de grootste houtbouwprojecten van Nederland. Het station kreeg een houten perronkap, een 40 meter hoge klokkentoren, een reizigerstraverse, twee voetgangers- en fietstunnels die enkele overgangen vervangen, een busstation, een parkeergarage en een bewaakte fietsenstalling met 5.500 plekken. Ook is er meer ruimte voor winkels en horeca. De vernieuwing en uitbreiding was noodzakelijk vanwege de bouw van twee woonwijken op het Enkaterrein in Ede en de toename van het treinverkeer. De stationsvernieuwing is uitgevoerd door aannemerscombinatie EdesPoort. Het ontwerp was van Mecanoo en Haskoning.
In Amersfoort is begonnen met de grootschalige aanpak van het Stationsplein. Onder dit plein komt een nieuwe fietskelder met plek voor 4800 fietsen. Ruim vierhonderd plekken zijn bedoeld voor OV-fietsen.
Het kabinet heeft 100 miljoen euro gereserveerd voor de eerste herstelwerkzaamheden aan de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Dat heeft ov-staatssecretaris Chris Jansen bekendgemaakt. Hij sprak van "leergeld" dat wordt gebruikt voor het viaduct bij Rijpwetering, terwijl de totale kosten nog worden onderzocht.
Met een mengeling van staal-, beton, en voorspantechnieken bouwen BAM en Rijnstaal een brug voor een tijdelijke bypass van het spoor in Vught. Bedoeld voor een levensduur van vijf jaar, maar de eisen zijn er niet minder om. "Stiekem is het een heel complexe constructie."
Aanpak van de tien viaducten met problemen op het hogesnelheidstraject HSL-Zuid blijkt toch een stuk lastiger dan gedacht. Niet volgend jaar, maar pas in de loop van 2027 verwacht ProRail met de versterkingsmaatregelen te kunnen starten.
Op een overweg in Bunnik heeft maandagochtend een aanrijding plaatsgevonden tussen een trein en een bouwkraan. Er vonden op dat moment geen werkzaamheden aan het spoor plaats. ProRail meldt een lichtgewonde.
Duurzaamheid verankeren in je aanbestedingsbeleid is een kwestie van voortdurend finetunen, weten ze bij ProRail. Zo is de spoorbeheerder geleidelijk meer ruimte gaan geven aan innovatieve oplossingen, zoals een honderd procent circulaire spoorstaaf. "De markt is al verder dan wij dachten."