Een stevig matras voor de parallelstructuur rond Zuidasdok
Niet alleen de ruimte ontbreekt om de bodem voor te belasten, er is ook te weinig tijd. Daarom komen de vier extra rijstroken in de A10 bij knooppunt Nieuwe Meer te rusten op paalmatrassen.
Niet alleen de ruimte ontbreekt om de bodem voor te belasten, er is ook te weinig tijd. Daarom komen de vier extra rijstroken in de A10 bij knooppunt Nieuwe Meer te rusten op paalmatrassen.
Verkeerslichten die uitvallen, openbare verlichting die niet werkt, een verstoring in een tunnel. Het zijn scenario's die gemeenten en provincies willen voorkomen. Ze leiden niet alleen tot vertragingen, maar kunnen ook de veiligheid in gevaar brengen. Maar hoe voorkom je onverwachte storingen en hoe waarborg je de betrouwbaarheid van systemen?
Heijmans ziet het besluit van de Raad van State om voorlopig voorrang te geven aan behandeling van bezwaren tegen woningbouwprojecten, zijn vruchten afwerpen. Dat zegt topman Ton Hillen in een tussentijds handelsbericht.
Heijmans gaat acht bouwvoertuigen zelf uitrusten met een AI-detectieassistent en noodremassistent. Maar eigenlijk zou bouwmaterieel altijd met sensortechnologie moeten worden geleverd, zegt Werner van Eck, directeur Veiligheid bij de bouwer. "Bij nieuwe personenauto's is het standaard ingebouwd."
Veel last heeft Heijmans niet van de stikstofcrisis, getuige de klinkende cijfers die de bouwer presenteerde over 2024. Maar ceo Ton Hillen hoopt wel dat Nederland alles weer in het juiste perspectief gaat zien.
In Rosmalen gaat de vlag uit. De omzet van Heijmans groeide vorig jaar met een half miljard naar bijna 2,6 miljard euro. Daarbij wist de aannemer een comfortabele winst te realiseren: een ebitda-marge van 7,7 procent die in 2025 waarschijnlijk zelfs doorgroeit naar 8 procent.
Heijmans bouwt een nieuw, duurzaam datacenter in Noord-Holland uit geprefabriceerde modules. Maar wie de opdrachtgever is en waar het precies gebouwd wordt, daarover houdt de Brabantse bouwer de lippen stijf op elkaar.
Om de funderingen te herstellen en lekkende gevels te dichten, gaat Heijmans een 180 meter lange strook van de Hofvijver droogleggen. Dit extra bouwterrein moet vooral de logistiek versoepelen voor de renovatie van het hele Binnenhof, waar het een continu gevecht is om ruimte.
VolkerWessels-onderneming Jongen en Heijmans vallen beide in de prijzen in Limburg. Zij mogen vanaf volgend jaar circa 1.500 conceptuele woningen leveren voor meerdere woningbouwcorporaties.
Op nummer 6 van de Cobouw50, de meest duurzame bouwer van het jaar: Heijmans.