nieuws

Mega-contract A9 definitief naar FCC, Macquarie en Siemens

infra 4306

Mega-contract A9 definitief naar FCC, Macquarie en Siemens

De bouwcombinatie Veenix (FCC, Macquarie, Count&Cooper en Siemens) krijgt definitief de verbreding van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht gegund. De enige andere inschrijver – Dura Vermeer, Besix en Hochtief – heeft de gunning niet aangevochten.

De A9 (SAA5) is het laatste van de vijf grote contracten voor de wegverbreding van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Slechts twee partijen schreven in voor het dbfm-contract met veertien jaar onderhoud. Eind juli had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan het consortium. Financiële details volgen bij de ‘financial close’ eind dit jaar.

Het verliezende consortium is overigens ook nog in de race voor de ViA15. De wegverbreding bij Nijmegen wordt waarschijnlijk eind dit jaar gegund, maar zal bij de uitvoering ook nog aanlopen tegen het stikstofprobleem.

Verbreding A9 tussen 2020 en 2026

De A9 wordt komende jaren verbreed naar 4 rijstroken per rijrichting met een extra  wisselbaan. Het is de bedoeling om het project tussen 2020 en 2026 uit te voeren.Bij Amstelveen legt Rijkswaterstaat de snelweg A9 over een lengte van 1,3 km verdiept aan, met drie overkappingen: 1 ter hoogte van het oude dorp, 1 ter hoogte van het Stadshart en 1 ter hoogte van het Bovenlandpad.

Zes partijen begonnen aan de tenderfase. Rond de kerst stapte de combinatie Ballast Nedam met Fluor onverwachts uit de race, waardoor nog maar twee partijen overbleven voor het dbfm-contract. Zij haakten af omdat zij het plafondbedrag te laag vonden in combinatie met het bijbehorende risico op tegenslag. Voor de wegverbreding en tunnelbak bij Amstelveen staat 794 miljoen euro gereserveerd op de begroting.

Reageer op dit artikel