nieuws

Reportage | Zes weken doorbikkelen voor sneltram 51: ‘Alleen het weer is niet te plannen’

infra 2472

Reportage | Zes weken doorbikkelen voor sneltram 51: ‘Alleen het weer is niet te plannen’
De bouwkuip in Kronenburg voor de Amstelveenlijn.

Zes weken bikkelt Vital (VolkerWessels) door op de Amstelveenlijn. De ombouw van tramlijn 51 loopt op rolletjes, maar niet alle risico’s blijken voorspelbaar. Zo waren er problemen met de bemaling, dook asbest op en kwam halverwege een hittegolf en ook nog een storm. “Maar je moet door.”

Komend weekend zit de zes-weekse erop en volgt een uitgebreide testfase voor de sneltram tussen Amsterdam en Amstelveen. Aansluitend komt het project weer in rustiger vaarwater en kan het tempo weer een versnelling lager. De grootste zorgen voor uitvoerder Tim Reeves zijn al achter de rug als Cobouw begin deze week een kijkje achter de schermen van de bouwhekken mag nemen. “Die testfase dit weekend wordt gehaald”, weet hij zeker.

Instructies in 7 talen

Hij laat zich niet gek maken, maar tijd is geld en de planning moet wel gehaald. Ruim 1000 medewerkers zijn betrokken deze zes weken en dan is het een hele toer om alle teams op tijd en veilig te laten werken. “Je werkt veilig. Of niet. Laat dat duidelijk zijn.” Op een incident na, blijkt dat te lukken. Vorige week liep een bouwvakker brandwonden op bij een ontsnapte stoomwolk.

5000 ijsjes

Problemen om tijdig personeel te vinden heeft Reeves nauwelijks gehad: Het merendeel van de mensen komt uit het buitenland. De veiligheidsinstructie instructie is beschikbaar in zeven talen, waaronder Pools, Hongaars, Roemeens en Spaans. “Alles draait om risico’s en het beheersen daarvan. De meeste heb je onder controle en is voorspelbaar, maar dat geldt bijvoorbeeld niet voor het weer. En ja hoor. Halverwege deze klus kwam een enorme hittegolf met 40 graden. Dan moet je dus wel door.” Met 5000 ijsjes, zonnebrand, extra pauzes en schaduwplekken werden ook die planningen keurig gehaald.

Tekst loopt verder onder de foto

Omgevingsmanager Fieke Uitentuis (links) en uitvoerder Tim Reeves van Vital op het nieuwe spoor.

Veel lastiger waren de bemalingsproblemen bij de bouwkuip Zonnestein die de uitvoering meteen op twee dagen achterstand zette. De techniek voor de bouw van een waterkelder moest daardoor op het laatste moment worden omgegooid van een droge methode naar het werken met onderwaterbeton. “Die achterstand hebben we bij het ontgraven alweer kunnen inhalen.” In uiterste nood is er toestemming van de gemeente om later door te werken dan 23.00 uur, “maar dat is gelukkig nog niet nodig geweest.”

Ploegen werken van 7 tot 3 en van 3 tot 11

Gemiddeld werken zo’n 300 mensen in twee ploegen tussen 07.00 tot 23.00 uur op de vijf kilometer van het noordelijke tracé. Hier worden naden gelast, leidingen aangebracht en schuiven machines met ballast. Per ongelijke kruising is 8000 m3 aan beton gestort en werd 60.000 m3 grond ontgraven. Per kruising is 1600 ton wapeningsstaal gevlochten.

Amstelveenlijn, sneltram 51

  • Opdrachtgever: vervoersregio Amsterdam
  • Opdrachtnemer: Vital (Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS)
  • Contractvorm: d&c
  • Contractwaarde: 135 miljoen euro
  • Start uitvoering: begin 2019
  • Oplevering: eind 2020

De zes weken tussen 19 juli en 25 augustus 2019 werden al vastgenageld bij de gunning ruim anderhalf jaar geleden. “De overlast van de bouw van de twee ongelijkvloerse kruisingen is kort, maar hevig”, vult omgevingsmanager Fieke Uitentuis van Vital aan. De gebruikte kettinghor en stopmachine zijn tot op de dag nauwkeurig ingepland en kunnen niet langer blijven.

Niet flexibel, wel duidelijk

“Dat is niet flexibel, maar maakt wel duidelijk hoe de prioriteiten liggen.” Van de omwonenden krijgen de bouwvakkers vooral complimenten en nauwelijks klachten. “De meeste klachten gaan over de webcam die af en toe kuren vertoont en niet altijd de voortgang weergeeft. Mensen zijn vooral nieuwsgierig hoe het werk is gevorderd.”

“Zoek het maar uit”

Naast de twee ongelijke kruisingen worden ook alle vijf de haltes aangepakt langs het tien kilometer lange spoor. Die bouwlocaties zijn minder spectaculair om te zien, maar zeker niet minder ingewikkeld. Bij sommige haltes is de afstand tot de weg minder dan een meter en de halte Uilenburg werd onverwacht asbest aangetroffen.

Tekst loopt door onder de foto

Damwanden moeten de bouwkuipen droog houden. De naden worden stuk voor stuk dichtgelast. Foto’s: Ingrid Koenen

De samenwerking en relatie met opdrachtgever vervoersregio Amsterdam verloopt prettig en in goed overleg. Uitentuis: “Je kunt wel zeggen ‘dat is jouw risico, zoek het maar uit’, maar zo werkt het natuurlijk uiteindelijk niet. De opdrachtgever heeft ook een groot belang bij een goed lopend project en is bereid om mee te denken. Het helpt enorm dat we samen een pand delen en samen lunchen. Dat houdt lijntjes kort.”

Alle issues en losse eindjes opgelost

Jean Philippe de Lanooy van de vervoersregio bevestigt de soepele voortgang van de ombouw van de sneltram. “Natuurlijk is er wel eens discussie over meerwerk, maar er zijn ook wijzigingen doorgevoerd. Daar valt veel over te praten. Het oplopen van spanning is voorkomen door alle losse eindjes op te lossen voor het begin van deze zes weken. Daarmee creëer je rust in een piekperiode. Dat lukte door vanaf maart wekelijks bij elkaar te zitten. Beide partijen zijn tevreden en daardoor is nauwelijks ruimte voor spanningen over issues. Die inspanning betaalt zich nu dubbel en dwars terug tijdens deze piek van zes weken die eigenlijk vlekkeloos verloopt.”

De bouw verloopt voorspoedig en de verwachting is dat het project mogelijk al eerder klaar is dan de geplande eind 2020. Tegen die tijd zullen waarschijnlijk al de eerste sneltrams rijden tussen Buitenveldert en het Stadshart. Het OV-project loopt op zijn einde tegen de tijd dat Rijkswaterstaat aan de verdiepte bak voor de A9 gaat beginnen, voor de verbreding van de snelweg.

Zes weken doorbuffelen in ploegen van 7 tot 15 uur en van 15 tot 23.00 uur. “gemiddeld zo’n 300 mensen tegelijk.”

Reageer op dit artikel