nieuws

Rechter fluit ProRail terug na aanbesteding: ‘Laag bod VolkerRail te vroeg afgeserveerd’

infra 6621

Rechter fluit ProRail terug na aanbesteding: ‘Laag bod VolkerRail te vroeg afgeserveerd’
Foto: Rijkswaterstaat-YourCaptain

ProRail heeft het onderhoudscontract voor Neerlands Midden te voorbarig gegund aan Asset Rail. Dat valt op te maken uit de rechtszaak die VolkerRail aanspande tegen de spoorwegbeheerder. De rechtbank acht onvoldoende aangetoond dat de aanbieding van VolkerRail absurd laag is.

De prestatiegerichte onderhoudscontracten (pgo’s) van ProRail blijven de spoorgemoederen bezighouden. Asset Rail won vorige maand contractgebied Neerlands Midden, maar volgens VolkerRail is de aanbesteding niet eerlijk verlopen.

De gepikeerde spoorbouwer kwam met verreweg de laagste inschrijving (zie kader). ProRail vindt het bod echter te mooi om waar te zijn, vertrouwt het niet en verwees de aanbieding van VolkerRail – met onderbouwing – naar de prullenbak. “Dit is absurd laag, een irreële inschrijving.”

Afgeronde inschrijfprijzen van de vier spooraannemers

  1. VolkerRail     18,5 miljoen euro
  2. Asset Rail      29 miljoen euro (door ProRail aangewezen winnaar)
  3. Strukton        37 miljoen euro
  4. BAM               53 miljoen euro

Achter gesloten deuren werd het geschil woensdag in de rechtbank uitgevochten. VolkerRail krijgt het gelijk aan haar zijde.

Volgens de rechter heeft ProRail namelijk onvoldoende aangetoond dat VolkerRail op een onverantwoorde manier aan het prijsvechten is.

Om tafel

ProRail moet de komende tijd opnieuw met VolkerRail om tafel. De consequenties voor de aanbesteding zijn nog onduidelijk.

In Nederland komen er op dit moment vier spooraannemers in aanmerking voor pgo’s. Naast VolkerRail en Asset Rail zijn dat Strukton Rail en BAM Infra Rail.

Reageer op dit artikel