nieuws

ProRail wil af van betonnen dwarsliggers: proeftuin met 4 alternatieven

infra 2000

ProRail wil af van betonnen dwarsliggers: proeftuin met 4 alternatieven
De dwarsliggers op locatie bij Zwolle. Beeld: ProRail/Albert Baas

ProRail wil af van de weinig duurzame betonnen dwarsliggers in het spoor. Tussen de rails bij Zwolle worden vanaf deze week vier varianten getest in een speciale proeftuin.

Voor het eerst werkt ProRail met een proeftuin op het spoor waar nieuwe producten langdurig worden uitgetest. Zwolle heeft de primeur met vier soorten liggers, die juist niet van traditioneel beton zijn. Aannemer Swietelsky heeft afgelopen weken de dwarsliggers in het spoor gelegd tussen Zwolle en Heino en sinds deze week rijden daar de eerste treinen overheen.

Van welk materiaal de dwarsliggers zijn, wil ProRail in dit stadium van de pilot niet bekend maken. Foto: ProRail/Aldert Baas

170 dwarsliggers per 100 meter

De spoorbeheerder wil op termijn af van de betonnen dwarsliggers en overstappen op liggers die duurzaam zijn, bij de productie minder CO2 uitstoten en minder geluid en trillingen veroorzaken. Gemiddeld liggen er 170 dwarsliggers per 100 meter spoor.

De dwarsliggers voldoen aan de veiligheidscriteria en worden nu twee jaar intensief geïnspecteerd. Daarnaast wordt gemeten op hoeveelheid geluid en trillingen. Op termijn wil ProRail sensoren op de dwarsliggers plaatsen om nog veel meer gegevens te verzamelen. Een van de leveranciers heeft nu zelf al sensoren geplaatst op zijn dwarsliggers. Wie precies meedoen, wil ProRail in dit stadium van de pilot niet bekend maken.

Kostenloos

Testen in een proeftuin is nieuw voor de spoorbeheerder. De proef  wordt betaalt uit de Klimaatenveloppe van het Rijk. De deelnemende leveranciers leveren kosteloos hun dwarsliggers, ProRail zorgt voor het stuk spoor waar de dwarsliggers getest worden.

Het uiteindelijke doel van de proeftuin is om duurzame dwarsliggers te hebben die door de aannemers als alternatief voor de standaard betonnen dwarsligger toegepast kunnen worden op het hele Nederlandse spoornet.

ProRail maakte zelf deze film over de proeftuin met dwarsliggers in Zwolle

Reageer op dit artikel