nieuws

Forse vertraging en extra kosten bij renovatie Wantijbrug

infra 1636

Forse vertraging en extra kosten bij renovatie Wantijbrug

Door verkeerde berekeningen loopt de renovatie van de Wantijbrug, die eind 2017 werd gegund aan VolkerWessels, forse vertraging op. Ook is er meer geld voor nodig, laat minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer weten.

Berekeningen van een betrokken ingenieursbureau bleken na uitwerking van de aannemer ‘niet afdoende’ te zijn, schrijft de minister. Daarom besloot bouwcombinatie Volkerbrug (bestaande uit de VolkerWessels-dochters Vialis, Volker Rail Nederland en Volker Staal), voor een gewijzigde aanpak te kiezen. De uitwerking van deze aanpak heeft langer geduurd dan verwacht, waardoor het project nu vertraging oploopt.

Extra kosten

Ook leidt de situatie tot extra kosten, meldt de minister. Om hoeveel het gaat, is nog niet bekend. “Dit wordt momenteel nader in beeld gebracht. Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om deze extra kosten te verhalen”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Eigenlijk zou de brug op 2 september opgeleverd moeten worden, maar dat wordt niet gehaald. Het streven is nu dat de brug uiterlijk voordat het project Groot Onderhoud aan de N3 dat in april 2020 start, afgerond is.

Eind augustus

Bij de Wantijbrug worden de vallen (het beweegbare deel van de brug) en de installaties vervangen. Ten behoeve van het versterken dienen tijdelijk speciale constructies te worden aangebracht. Tevens moet de constructie van de basculekelder worden versterkt vanwege de nieuwe zwaardere vallen. De verwachting is dat de werkzaamheden eind augustus starten.

Volkerbrug haalde het d&c-contract eind 2017 binnen voor een bedrag van ruim 10 miljoen euro. Rijkswaterstaat tenderde al eerder het automatiseringsdeel van de brug, dat Siemens gaat uitvoeren. De Wantijbrug is de eerste brug die het door Siemens ontwikkelde 3B-Bouwblok – Bediening, Besturing en Bewaking – krijgt. Het 3B-Blok is standaard en vaker toepasbaar.

Weer 30 jaar mee

Het is de bedoeling met deze pilot ervaring op te doen. Bij een succesvolle implementatie wordt de 3B Bouwsteen ook op andere bruggen toegepast. Rijkswaterstaat verwacht dat de brug na de opknapbeurt weer minimaal 30 jaar meekan.

Reageer op dit artikel