nieuws

FCC, Macquarie en Siemens pakken mega-contract A9: Eerste project voor Spaanse bouwer

infra 9998

FCC, Macquarie en Siemens pakken mega-contract A9: Eerste project voor Spaanse bouwer

Rijkswaterstaat kiest de bouwcombinatie Veenix (FCC, Macquarie, Count&Cooper en Siemens) voor de verbreding van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht. De enige andere inschrijver – Dura Vermeer, Besix en Hochtief – heeft het nakijken, maar kan nog wel bezwaar maken tegen de voorlopige gunning.

Tot op het laatste moment was het razend spannend voor Rijkswaterstaat. Zouden er daadwerkelijk twee partijen voor de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht inschrijven? Het alternatief zou zijn dat de opdrachtgever voor het blok staat en dat zonder concurrentie zou worden ingeschreven, zoals eerder bij het Medicijnagentschap (EMA) op de Zuidas gebeurde.

“Beide partijen hebben ingeschreven. En dat is in deze tijden al best spannend”, maakt directeur Hans Ruijter van de projectorganisatie Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) de voorlopige gunning bekend. Het is voor het eerst dat de grote Spaanse bouwer FCC voet aan de grond krijgt in Nederland. De bouwer probeerde eerder mee te dingen naar de tunnel A4 Schiedam. De definitieve gunning van de tunnelbak bij Amstelveen volgt pas begin september en financiële details volgen bij de ‘financial close’ eind dit jaar. Bij het dbfm-contract zorgt het bouwconsortium nog 14 jaar voor het beheer en onderhoud.

Nog maar twee partijen

Rond de kerst stapte de combinatie Ballast Nedam met Fluor onverwachts uit de race, waardoor nog maar twee partijen overbleven voor het dbfm-contract. Zij haakten af omdat zij het plafondbedrag te laag vonden in combinatie met het bijbehorende risico op tegenslag. Voor de wegverbreding en tunnelbak bij Amstelveen staat 794 miljoen euro gereserveerd op de begroting.

Vijf miljard bouwomzet zonder een cent gedoe

Vijf miljard bouwomzet zonder een cent gedoe

SAA5 is de laatste grote tender van de Schiphol-Amsterdam-Almere projecten. Dura Vermeer en Besix (Parkway6) leveren nog medio dit jaar de snelweg A6 Almere (SAA4) op. Dat is ruim een jaar eerder dan gepland, waardoor een gat valt in de uitvoering tussen het vierde en vijfde project. Het is de bedoeling om het project tussen 2020 en 2026 uit te voeren.

Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en legt een wisselbaan aan. Door de extra rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot. Bij Amstelveen legt Rijkswaterstaat de A9 over een lengte van 1,3 kilometer verdiept aan, met drie overkappingen: één ter hoogte van het Oude Dorp, één ter hoogte van het Stadshart en één ter hoogte van het Bovenlandpad. Op andere plaatsen langs de weg komt in totaal veertien kilometer aan geluidsschermen.

Afhakende bouwers niet alleen bij SAABaHo

Het is opvallend dat voor beide lopende dbfm-contracten van Rijkswaterstaat maar maximaal twee combinaties gaan inschrijven. Bij de ViA15 voltrok zich al eerder een slagveld. Eerst stapte VolkerWessels en Boskalis uit de tender en even later trok de combinatie met BAM, Heijmans en TBI  zich terug. De overgebleven partijen daar zijn Dura Vermeer in combinatie met Besix en Hochtief  en de combinatie met Van Gelder, Jan de Nul en Macquarie.

SAA5 is een van de projecten van boven de 250 miljoen euro waar Rijkswaterstaat te maken kreeg met afhakende bouwers. Het gebeurde al eerder bij de Zuidasdok, Blankenburgtunnel en Afsluitdijk. Aanleiding voor bureau McKinsey om de gww-sector grondig te analyseren. Het advies is om in te grijpen en het risicoprofiel van projecten omlaag te brengen.

Reageer op dit artikel