nieuws

Thuislaadpunt is niet langer een lomp ding tegen de gevel

infra 1626

Thuislaadpunt is niet langer een lomp ding tegen de gevel

BlueCurrent is in geslaagd de elektronica en intelligentie van de laadpaal onder te brengen in een kastje zo klein dat er in de gemiddelde meterkast nog wel een plekje voor is. Een kabel uit de muur volstaat om thuis de elektrische auto op te kunnen laden.

De nieuwe laad-unit, die luistert naar de naam Hidden, bevat de complete intelligentie van de andere palen van de Utrechtse start-up. Hij kan dus besluiten te laden op het moment dat de stroomprijs laag is en andere grote stroomverbruikers in huis, zoals de wasdroger, niet aan het werk zijn. Door die dynamic load balancing raakt de thuisinstallatie nooit overbelast. Aansturen van de voorkeuren, afrekenen, open of juist dicht zetten van het laadpunt kan via een mobiele app.

Volgens Michael Colthoff  heeft de Hidden ook alle andere functionaliteiten van de zakelijke laadpalen die BlueCurrent al langer levert. “Hij laadt dus met een capaciteit instelbaar tot 22 kW.  Dat is wat mensen verwachten. Ze willen niet meer gedwongen zijn om uren te wachten totdat de batterij genoeg is opgeladen om een nieuwe rit te kunnen maken.”

Vervuiling tegengaan van het straat- en gevelbeeld

Om alle componenten in zo’n klein kastje onder te kunnen brengen is het laadpunt ongeveer helemaal opnieuw ontworpen. Veel kleiner is op dit moment volgens Colthoff technisch niet mogelijk. Van de meterkast, de berging of schuur waar de kast is geplaatst, hoeft er alleen nog een kabel te worden getrokken naar het punt waar de mensen hun auto graag willen laden. Op die manier gaat de Hidden vervuiling van het straat- en gevelbeeld  tegen.

Bi-directioneel laden kan (voorlopig) niet

Bidirectioneel laden kan de Hidden voorlopig nog niet. Het is dus niet mogelijk om de batterij van de auto, als hij toch niet rijdt,  in te zetten voor het bufferen en het opvangen van ongewenste schommelingen op het stroomnet. Maar dat is technologie die zich volgens Colthoff sowieso nog in experimenteel stadium bevindt. “De meeste elektrische auto’s zijn er niet eens voor geschikt. Zelfs de Tesla niet. Alleen de Nissan Leaf biedt op dit moment die mogelijkheid. Maar net zo goed als er komende jaren auto’s op de markt zullen verschijnen die makkelijker die rol kunnen spelen in een smart-grid, kan die functionaliteit ook later aan de Hidden worden toegevoegd. Net als aan onze laadpalen gericht op de zakelijke markt.”

De Hidden wordt, net als de andere apparaten van Blue Current aan de man gebracht door Essent. De samenwerking is niet exclusief. Dus ook via andere partijen is het mogelijk  de Hidden aan te schaffen, met een service-abonnement.  Maar de samenwerking die vorige week werd beklonken is voor het jonge bedrijf wel heel belangrijk. Colthoff: “We delen met Essent de visie dat je gemakkelijk overal moet kunnen laden om de transitie naar elektrisch rijden en daarmee een duurzame toekomst te versnellen. Door samen te werken kunnen we deze visie op grote schaal realiseren. Essent heeft jarenlange ervaring op het gebies van elektrisch rijden met veel klanten een sterke positie op de Nederlandse markt. Dat is zeer interessant voor ons.”

 

Reageer op dit artikel