nieuws

Hitteproeven in Ketheltunnel A4: hoe brandproof is het beton?

infra 684

Hitteproeven in Ketheltunnel A4: hoe brandproof is het beton?

Rijkswaterstaat voert tussen 10 juni en 18 juli in de avond en nacht hitteproeven uit in de Ketheltunnel (A4). Het is een van de vijf nieuwe tunnels waar een extra hitteschild moet komen omdat het gebruikte beton afspat bij een grote brand.

Het gaat zeker 200 miljoen euro kosten om de vijf Rijkstunnels brandbestendig te maken tegen extreme hitte, maakte minister Cora van Nieuwenhuizen vorig jaar bekend. Naast de Ketheltunnel gaat het ook om de Tweede Coentunnel (A10), Koning Willem Alexandertunnel (A2), Salland-Twentetunnel (N35) en de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel (A9).

Beton niet hittebestendig

Het gebruikte beton blijkt niet te voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van brandveiligheid, De betrokken bouwers valt volgens de minister niets te verwijten en worden niet aansprakelijk gesteld.

In Maastricht (A2) zijn vorig jaar al hitteproeven uitgevoerd door bureau Effectis. Deze zomer volgt de A4 bij Schiedam. De proeven zijn nodig om te bepalen hoe dik de extra brandwerende bekleding moet worden.

Vier weken testen

Om de proeven veilig uit te voeren is de tunnel volledig afgesloten vanaf maandag 10 juni. De testen vinden plaats in de weken 24, 25, 28 en 29. Het gaat per week om vier avonden en nachten met werkzaamheden, steeds tussen 20.00 en 05.00 uur. De Ketheltunnel is dan in beide richtingen afgesloten.

Reageer op dit artikel