nieuws

Grindlagen vertragen fietsgarage Zwolle: ‘zeer groot risico met damwanden’

infra 2101

Grindlagen vertragen fietsgarage Zwolle: ‘zeer groot risico met damwanden’
De ondergrondse fietsenstalling naar het ontwerp van Kraaijvanger Architects en Maxwan

Grindlagen en grondwaterverontreiniging. Die hadden ze even over het hoofd gezien bij de bouw van de ondergrondse fietsenstalling onder het Stationsplein in Zwolle. Om te voorkomen dat damwanden vastlopen, kiest Boskalis voor een andere bouwmethode: Cutter Soil Mixing.

Het wordt vast prachtig. Maar de gemiddelde Zwollenaar koopt er nu weinig voor. Want niet alleen de ondergrondse fietsenstalling is door een onverwachte domper later klaar dan is voorzien. Dat geldt ook voor de herinrichting van het Stationsplein en de vernieuwde Stationsweg.

Een domper inderdaad. Eentje die aan het licht kwam tijdens voorbereidende werkzaamheden. Of liever gezegd twee. Enerzijds is daar die grindlaag die een andere bouwmethode vereist. En ook met het verontreinigde grondwater had Boskalis geen rekening gehouden.

Wie voor de vertraging opdraait, is nog onduidelijk. Duidelijk is wel dat de grindlagen die op enkele plaatsen aanwezig zijn, tijdens eerdere steekproeven niet werden gesignaleerd. Door de aanwezigheid van grindlagen kunnen er problemen ontstaan bij het slaan van damwanden en daar zit niemand op te wachten.

Vastlopen

“De damwand kan vastlopen op deze grindlaag”, schrijft de gemeente Zwolle op haar website. “In combinatie met de eis van de gemeente Zwolle dat de damwand – in verband met verzakkingen van gebouwen – trillingsarm wordt aangebracht is dit een zeer groot risico.”

Boskalis heeft al een nieuwe bouwmethode gevonden. Het wil de bouwkuip realiseren met zogenoemde CSM wanden.

“Die afkorting staat voor ‘Cutter Soil Mixing’: een techniek waarbij de aanwezige grond ondergronds met water en cement wordt vermengd en zo  grond- en waterkerende wanden worden gebouwd. Deze techniek is trillingsvrij, maar vraagt een langere doorlooptijd qua voorbereiding, inkoop en realisatie.”

Reageer op dit artikel