nieuws

Award-winnaar PlasticRoad maakt zich klaar voor volgende fase ontwikkeling

infra 1585

Award-winnaar PlasticRoad maakt zich klaar voor volgende fase ontwikkeling

Driekwart jaar na de aanleg van de eerste twee pilots, met inmiddels drie innovatieprijzen op zak, maken de partners van PlasticRoad de balans op. Technisch ziet het er goed uit. Nu draait het erom de business case verder uit te werken.

PlasticRoad won vorig jaar de eerste CobouwAward in de categorie voor het beste bouwproduct. Het prikkelende idee van een team rond KWS liet daarbij het LevveL-block van BAM en het cellulose isolatiemateriaal van Everuse nipt achter zich. Kort na het winnen van de prijs legde de aannemer al een tweede proefvak van dertig meter aan. Ditmaal op de zettingsgevoelige bodem van Giethoorn.

Het allereerste proefvak waarvan de aanleg de internationale pers haalde, ruste op een stabiele zandige ondergrond langs het spoor in Zwolle. Op beide plekken ging het om een fietspad. De lichtgewicht modules van gerecycled kunststof zijn hol aan de binnenkant. Daarmee bieden ze ruimte voor kabels en leidingen, waterberging en sensoren ten behoeve van de monitoring.

Nog even geduld voor officiële evaluatie

De officiële evaluatie laat nog even op zich wachten, maar de ervaringen zijn volgens Anne Koudstaal van KWS tot nu toe goed. “Natuurlijk zijn er leerpuntjes. Hele onbenullige soms. Zo waren we bijvoorbeeld helemaal vergeten vast te leggen in de contactvorming wie het beheer en onderhoud van de monitoringskast voor de sensoren verzorgt. Daardoor ontstond er een soort weeskastje. Gelukkig duurde dat niet lang en namen provincie en gemeente het snel op zich, maar het is wel een leermomentje voor alle partijen om het in een volgende pilot meteen dicht te timmeren.”

Kleine verzakking van aansluitende tegels

In Giethoorn ontstond na opening van het proefvak een kleine verzakking bij de aansluiting naar de tegels van het bestaande fietspad. Regelmatig reed hier zwaar verkeer over het proefvak. De aansluitende tegels konden dit gewicht niet goed hebben en het zand hieronder is waarschijnlijk een beetje weggedrukt waardoor de tegels zijn gaan verzakken. Deze verzakking was niet waarneembaar in de elementen van de PlasticRoad. Deze zijn gelukkig allemaal netjes blijven zitten. Overigens werden bij die pilot ook twee verschillende soorten aansluitingen tussen de modules toegepast, zodat de initiatiefnemers goed kunnen zien welke het beste presteert.

Verwaarloosbare vervormingen

Het bijzonderst vindt Koudstaal zelf hoe gering de vervormingen zijn. Vooral de doorbuiging van de holle elementen onder de normale belasting zijn minuscuul en liggen in de orde van micrometers. Maar ook als een hulpverlenings- of onderhoudsvoertuig over het fietspad rijdt wordt er een doorbuiging van nog geen millimeter geregistreerd.

De officiële opening van het eerste stuk PlasticRoad in september vorig jaar. Foto: Arnold Reyneveld

Samen met projectpartners Wavin en Total  is Koudstaal inmiddels druk in gesprek over nieuwe pilots. Bij voorkeur komen die buiten de provincie Overijssel te liggen, zodat er ook met andere opdrachtgevers en in andere omstandigheden ervaringen  kan worden opgedaan. Hierbij blijven de gemeente Zwolle en de Provincie Overijssel ook betrokken zodat de kennis en ervaring zo goed mogelijk gedeeld en gebundeld kunnen worden.  Ook vanuit het buitenland is er nog altijd veel belangstelling voor het concept. Geregeld komen buitenlandse handelsdelegaties een kijkje nemen in Zwolle of Giethoorn.

Begin dit jaar mochten de PlasticRoad partners ook de innovatieprijs in ontvangst nemen van vakbeurs Infratech. Daarnaast won de PlasticRoad ook de pitch van het Economic Board Groningen, EBG. Het bleef dus bepaald niet bij het winnen van de CobouwAward alleen. Inmiddels is de volgende ronde van de prijsvraag geopend. De jury staat, net als vorig jaar onder leiding van emeritus hoogleraar en Octatube-directeur Mick Eekhout. Inzenden kan tot 9 september. De uitreiking van de tweede CobouwAward, ook in de andere categorieen vindt plaats op 21 november in het Louwman automuseum in Wassenaar.

Reageer op dit artikel