nieuws

KWS legt in een weekeinde prefab rotonde bij Terneuzen

infra 1552

KWS legt in een weekeinde prefab rotonde bij Terneuzen

Bij Terneuzen heeft KWS Infra afgelopen weekeinde in twee-en-halve dag tijd een prefab rotonde aangelegd. Dat is veel sneller dan de zes weken die er normaal staan voor de bouw van een rotonde.

Het is het tweede exemplaar van wat de Infrabouwer een protonde heeft gedoopt. De eerste protonde werd anderhalf jaar terug neergelegd in Ermelo. Daar was niet alleen de rammelstrook maar ook de rondlopende rijbaan uitgevoerd in betonnen prefabelementen. In Terneuzen is deze zogeheten rijloper juist uitgevoerd in asfalt, terwijl wel de middengeleiders en de aansluitingen van de rotonde weer wel prefab werden gebouwd. Die doorontwikkeling van het concept scheelt volgens de initiatiefnemers veel handelingen en draagt bij aan een verdere  verkorting van de doorlooptijd.

Tot eind vorige week was de kruising op de Binnenvaartweg een T-splitsing. Vrijdagmiddag om zes uur gaf de wethouder het startsein voor de werkzaamheden; op maandagmorgen om zes uur kon werd de rotonde al in gebruik genomen. Alle onderdelen waren van te voren prefab aangeleverd op locatie. Daar hoefde feitelijk alleen nog de montage plaats te vinden.

De prefab-elementen voor de nieuwe rotonde aan de Binnenvaartweg van Terneuzen liggen klaar voor montage

Naast KWS Infra zijn  Leicon Verkeersgeleiding en RvBGroep initiatiefnemers van de Protonde. Door te werken met prefab-elementen is de rotonde aan het eind van de levensduur ook gemakkelijker te recyclen. Ze geven hoog op van het circulaire karakter van de bijzondere aanpak. De elementen kunnen ook opnieuw worden toegepast in een andere rotonde. De protonde kan met andere woorden ook worden gerefurbished.

Protonde kan ook worden gerefubished

Traditioneel kost de aanleg van een rotonde al gauw een week of zes.  Meestal moeten eerst bypasses worden gemaakt om het doorgaande verkeer om het wegvak heen te leiden. Nu bleef de hinder beperkt tot één weekeinde.

 

Niet alles werd geprefabd bij de hybride rotonde in Terneuzen. De rijloper werd in regulier asfalt uitgevoerd.

Provincies, gemeenten en andere opdrachtgevers dagen infra-bouwers vaker uit om de aanleg van een rotonde veel sneller uit te voeren. Toen de ketenpartners in het najaar van 2017 hun eerste protonde aanlegden realiseerde concurrent BAM in Gemert ook op een bijzondere manier een nieuwe rotonde. Daar werd de rotonde naast zijn definitieve bestemming geproduceerd uit zwaar gewapend in het werk gestort beton. Mammoet trok de 1300 ton zware constructie vervolgens met vier strandjacks op zijn plek.

Reageer op dit artikel