nieuws

Val van 242 ton maakt tocht van Zwolle naar Westknollendam

infra Premium 1316

Val van 242 ton maakt tocht van Zwolle naar Westknollendam

Na een flinke tocht is het val van de nieuwe Prinses Amaliabrug in Westknollendam zondag veilig op bestemming aangekomen. Later deze week wordt het beweegbare brugdek van 242.000 kilo op zijn definitieve plek gevaren en afgelaten.

Een paar maanden geleden werd bekend dat de bouw van de brug langs de N246 is vertraagd, doordat er aanpassing nodig is van software die noodzakelijk is om de brug aan te sluiten op de centrale bediencentrale van de provincie Noord-Holland in Heerhugowaard. Door die aanpassing wordt de brug twintig weken later opgeleverd.

Van Wijhe naar Westknollendam

In de tussentijd gaat hoofdaannemer Dura Vermeer wel gewoon door met de werkzaamheden. Het vervoer van het val stond al gepland en dus werd deze van Wijhe, nabij Zwolle helemaal naar het Noord-Hollandse Westknollendam gevaren. Het brugdek wordt komend weekend later deze week ook al naar zijn definitieve plek gevaren en afgelaten.

Tijdens het vervoer.

De tijdelijke brug, die speciaal werd ontworpen voor de werkzaamheden aan de N246 en open en dicht kan, wordt echter voorlopig nog niet weggehaald. Pas als de software-aanpassingen zijn gedaan en getest, kan die worden weggehaald. Naar verwachting is dat in september 2019.

Horizontaal op ponton

Later deze week wordt het beweegbare brugdek horizontaal op een ponton geplaatst, met voldoende hoogte zodat hij over de basculekelderwand heen kan. Eenmaal op de juiste locatie gebracht, laat de aannemer de het val zakken zodat deze bevestigd kan worden op de ankers.

Als het verankerd en bevestigd is zal de aandrijving gekoppeld worden en de ballast worden aangebracht. Aan het einde van het weekend moet het brugdek dan rechtop staan. Dit is een lange operatie, die ongeveer 48 uur gaat duren.

Reageer op dit artikel