nieuws

Ballast Nedam heeft meer tijd nodig voor A-pier Schiphol

infra 3490

Ballast Nedam heeft meer tijd nodig voor A-pier Schiphol

De bouw van de nieuwe A-pier op Schiphol loopt vertraging op en duurt langer dan gepland. BallastNedam heeft meer tijd nodig. De pier zou oorspronkelijk eind dit jaar al klaar zijn, maar de oplevering is uitgesteld naar december 2020.

Er is een jaar extra voor de A-pier nodig door de langere doorlooptijd van het ontwerp in de tenderfase in combinatie met de ingewikkelde uitvoering, licht de woordvoerder van Schiphol toe.

Planning A-pier meteen al strak

“Van begin af aan was de planning strak en ambitieus. De praktijk is dat we de aannemer in april 2018 hadden. Dat komt door een uitgebreidere aanbestedingsperiode in verband met aanvullende vragen ten aanzien van het ontwerp. Daarnaast is de bouwtijd 2,5 jaar in plaats van 2 jaar.”

Dat komt vooral door de complexiteit van de pier speelt hierin een rol. De bouw van de pier is op zichzelf al uniek, maar ook de inrichting is complex omdat op deze pier alle passagiers komen: “:Dus Schengen, Non-Schengen, gescreend en niet gescreend. Inclusief securitylanes en faciliteiten voor grenscontrole.”

Op de luchthaven wordt meer vertimmerd en verbouwd. Onlangs werd het meerjarig onderhoud voor Schiphol gegund, contracten met een waarde van rond de 3 miljard euro. BAM, Heijmans en VolkerWessels voeren komende 9 jaar alle infra-werk uit. Strukton was al eerder aan de slag met D-, F- en G-pier.

Extra verdieping

Om in Vertrek 1, voor vluchten naar Schengenlanden, voldoende ruimte te bieden aan alle passagiers, plaatst Schiphol een extra verdieping. Op deze zogeheten mezzanine komen ook beveiligingscontroles, net als in Vertrek 2 en 3. De bouw ligt op schema. De geplande ingebruikname is medio volgend jaar.

Ook voor vliegtuigen verandert er het een en ander. Zo breidt Schiphol tussen nu en volgend jaar het aantal parkeerplekken voor grotere vliegtuigen uit. Omdat Schiphol maximaal 500.000 vluchten mag uitvoeren, worden steeds grotere vliegtuigen ingezet die weer hogere eisen stellen aan de infrastructuur. Het aantal gates dat ‘wide-body’vliegtuigen aankan wordt op korte termijn uitgebreid naar elf, door het U-platform aan te passen.

Verder komt er een tweede viaduct over snelweg A4, waardoor vliegtuigen daar makkelijker in twee richtingen kunnen taxiën. De nieuwe taxibaan wordt in fases aangelegd en de ingebruikname van de eerste fase is naar verwachting in 2021.

Reageer op dit artikel