nieuws

ICT en civiel Wantijbrug los getenderd: 3B-Bouwblok moet zich gaan bewijzen

infra 1903

ICT en civiel Wantijbrug los getenderd: 3B-Bouwblok moet zich gaan bewijzen

VolkerWessels en Siemens gaan vanaf 1 mei zij aan zij aan de slag op de Wantijbrug. ICT en het civiele werk zijn losgekoppeld, maar moeten wel samen functioneren. Combinatie Volkerbrug gaat de brug verstevigen en tegelijk draait Siemens de pilot voor de besturing van de brug.

Het is de eerste keer dat het standaard 3B-Bouwblok zich in de praktijk moet bewijzen.  De Wantijbrug in de autoweg N3 bij Dordrecht vertoont materiaalmoeheid door intensief gebruik en ook de installaties zijn verouderd. Zowel de brugklep als het bewegingswerk worden vervangen, maar niet dor dezelfde partij en in hetzelfde contract. De los gecontracteerde partijen moeten wel intensief samenwerken om eind dit jaar een werkende brug op te leveren.

Wantijbrug deze zomer gestremd

Woensdag 1 mei start de renovatie, waardoor de brug tot en met 2 september is gestremd voor hoge schepen. De brug wordt in die periode niet bediend. Het wegverkeer heeft nauwelijks last van de werkzaamheden, maar is in augustus enkele weekenden dicht.

Volkerbrug is een combinatie van Vialis, Volker Rail Nederland en Volker Staal en Funderingen. De VolkerWessels-dochters gaan onder andere de twee vallen, het beweegbare deel, van de brug vervangen. De combinatie haalde het d&c-contract  eind 2017 binnen voor een bedrag van ruim 10 miljoen euro.

Bediening, besturing, bewaking 3 x B

Rijkswaterstaat tenderde al eerder het automatiseringsdeel van de brug, dat Siemens gaat uitvoeren. De Wantijbrug is de eerste brug die het door Siemens ontwikkelde 3B-Bouwblok – Bediening, Besturing en Bewaking – krijgt. Het 3B-Blok is standaard en vaker toepasbaar.

Standaard apparatuurkast

Dit bouwblok is een volledig uitgeruste apparatuurkast met hardware en software waarmee de drie belangrijkste functies van een brug worden ingevuld. Met deze standaardisering kan Rijkswaterstaat bruggen, sluizen en tunnels in de toekomst slimmer en efficiënter bedienen, beheren en storingsvrij houden.

Het is de bedoeling met deze pilot ervaring op te doen. Bij een succesvolle implementatie wordt de 3B Bouwsteen ook op andere bruggen toegepast. Rijkswaterstaat verwacht dat de brug na de opknapbeurt weer minimaal 30 jaar meekan.

Reageer op dit artikel