nieuws

Hefschip met kraan voor nieuwste generatie offshore windparken

infra 1942

Hefschip met kraan voor nieuwste generatie offshore windparken

De Belgische baggeraar Jan de Nul laat in China een installatie-schip bouwen voor de nieuwste generatie offshore windparken. Huisman levert de hoofdkraan met een hefvermogen van maar liefst 3000 ton.

Het installatieschip gaat luisteren naar de naam Voltaire en krijgt een zogeheten leg encircling crane. Dat is een kraan die om  één van de spudpalen manoeuvreert, waarmee het hefschip zich tot boven de zeespiegel uittilt om zonder last van golven te kunnen werken. Met een flyjib bereikt de kraan ook nog eens de grootste haakhoogte ter wereld. Het schip moet in 2022 klaar zijn en kan dan turbines plaatsen op een hoogte van 150 meter, met wieken van 120 meter lengte.

Ter vergelijking: hefschip de Aeolus van Van Oord heeft een hijscapaciteit van 1600 ton. Dat is net iets meer dan de helft van de Voltaire. Die capaciteit kreeg het schip na een ingrijpende verbouwing vorig jaar waarbij een nieuwe kraan werd geplaatst, eveneens van de werf van Huisman in Schiedam. Van Oord beschikt overigens ook over De Svanen, die het ooit overnam van Ballast Nedam. Die kan een last van zo’n 5000 ton heffen maar niet verder dan 71 meter boven het waterniveau.

Net als de Rotterdamse concurrent investeert Jan de Nul sterk in haar offshore wind activiteiten. Vorig jaar nam het ook al een hefschip over van MPI Offshore. De kraan daarvan heeft een vermogen van 1000 ton. De Belgische baggeraar kreeg vorig jaar de bouw van offshore windpark Northwester 2 voor de Belgische kust gegund. Daar worden windturbines met een capaciteit van 9,5 MW geplaatst. Ook gaat De Nul twee parken realiseren voor de kust van Taiwan.

 

Reageer op dit artikel