nieuws

Fikse ruzie Ballast Nedam en ProRail over tunnel station Gorinchem: Werk stilgelegd

infra Premium 8605

Fikse ruzie Ballast Nedam en ProRail over tunnel station Gorinchem: Werk stilgelegd
Er zit al twee maanden een slot op het bouwhek bij station Gorichem. Het werk ligt stil.

Ballast Nedam en ProRail hebben hoogoplopende ruzie over de meerkosten bij de nieuwe onderdoorgang bij station Gorinchem. Het werk ligt stil. Het bouwhek zit op slot. De gehandicapte reiziger is de dupe.

De vondst van twee ondergrondse putten op de plek waar de heistelling moet komen, is de directe aanleiding voor het conflict. Inmiddels staan de partijen lijnrecht tegenover elkaar. Voorlopig is de kans op een obstakel vrije tunnel met hellingbaan verkeken.

Belofte bouwbord: Straks makkelijker met de lift

Het vrolijke bouwbord aan de buitenkant van het station belooft snel een mooie onderdoorgang: ‘Straks makkelijker met de lift’. De hekken en de bouwkeet van Ballast Nedam zitten echter potdicht. Hier geen grote graafmachines, damwanden of bouwvakkers. Hier gebeurt niets. Al maanden niet.

Een bezoekje aan de bouwlocatie leert dat er nog wel spullen liggen, maar niemand meer aan het werk is. De geplande buitendienststelling eind februari is gemist. Nu is al zeker dat beloofde oplevering komende zomer zeker niet wordt gehaald.

Project Gorinchem

  • Opdracht: onderdoorgang station
  • Opdrachtgever: ProRail
  • Ingenieursbureau: Movares
  • Opdrachtnemer: Ballast Nedam
  • Contractvorm: d&c
  • Contractwaarde: 4,5 miljoen euro
  • Start bouw: september 2018
  • Geplande oplevering: zomer 2019
  • Nieuwe datum: ?

Het was een langgekoesterde wens om een reizigerstunnnel te maken bij station Gorinchem. Wie daar met een rolstoel van het ene naar het andere perron moet, moet bovenlangs dwars over het spoor oversteken met behulp van een steward. Dat is niet meer van deze tijd, vonden alle betrokken partijen. De gemeente legde een half miljoen euro op tafel en de spoorbeheerder zou de overige 4 miljoen betalen om een onderdoorgang met lift te bouwen, compleet met nieuwe hellingbaan. Voor dat bedrag zou meteen de entree van het station worden opgeknapt.

Ooit “We zijn blij”

Ballast Nedam zag wel brood in de klus en kreeg de opdracht begin 2018 gegund. Dave Noorlander, tendermanager Ballast Nedam was toen nog in zijn nopjes, blijkt uit de toelichting op de website van de aannemer: “Wij zijn erg blij dat het project aan ons gegund is. Samen met onze partners hebben wij door slimme fasering en de juiste vormgeving het verschil kunnen maken. Wij kijken ernaar uit om in Gorinchem aan de slag te gaan.”

Ballast Nedam ging september vorig jaar buiten voortvarend aan de slag. Totdat onverwacht twee putten in de ondergrond werden gevonden op de plek waar de heistelling moest komen.

“Onder het werkterrein voor de bouw van de nieuwe onderdoorgang blijken op 2,5 meter diepte twee oude putten te liggen. De grootste put is vijf bij drie meter en heeft een diepte van vier meter. Vanwege gevaar op verzakkingen kan de loodzware heistelling die nodig is om palen en damwanden te slaan niet worden geplaatst en ook de vele leidingen en buizen liggen in de weg”, blijkt uit een toelichting van ProRail.

Verrassingen in de ondergrond

De spoorbeheerder claimt in aanloop naar de werkzaamheden uitvoerig bodemonderzoek te hebben gedaan. Dat ging om grondboringen, proefsleuven, milieukundig onderzoek en onderzoek naar grondwater. Deze onderzoeken waren gericht op de locatie van de tunnel zelf. De putten liggen op de bouwlocatie er net naast. Ook hier is onderzoek gedaan, maar dit onderzoek ging niet dieper dan een meter, licht ProRail de ‘verrassingen’ in de ondergrond toe.

De bouwer durft de heistelling niet te plaatsen omdat de grond daarvoor te instabiel zou zijn en sindsdien ligt het werk stil. Dat is nu al ruim een maand zo. Want wie gaat die forse meerkosten betalen? Partijen wijzen naar elkaar. Dit soort tegenvallers zijn niet te voorzien, vindt de aannemer die vindt dat ProRail de portemonnee moet trekken. Die wijst keihard terug: risico’s in de ondergrond liggen bij de aannemer. En zo verkeert het project in een impasse.

ProRail bevestigt dat het werk stilligt, maar wil niet op de zaken vooruitlopen. De bouwer onthoudt zich van commentaar en verwijst naar de spoorbeheerder.

Er liggen nog wel bouwmaterialen, maar bouwvakkers….

De opdracht

Het project heeft als doelstelling het ontwerpen en realiseren van een nieuwe reizigerstunnel op station Gorinchem. De nieuwe reizigerstunnel heeft als doel het station toegankelijk te maken voor alle reizigers middels inpassing liften en hellingbaan/hellingbanen. Daarnaast dient de nieuwe reizigerstunnel ook als representatieve entree richting de stad. Tot slot dienen ook aanvullende werkzaamheden te worden gerealiseerd. Ook wordt de bestaande stationstunnel gesaneerd. Deze aanbesteding kent een selectiefase en inschrijvingsfase. – De selectiefase heeft als doel om vier geschikte partijen te selecteren. De selectie is op basis van geschiktheidseisen en met mogelijk nog een loting om tot vier partijen te komen; – De inschrijvingsfase kent als gunningscriteterium die van de Beste Prijs KwaliteitsVerhouding (naast prijs en Co2certificaat op kwaliteit (PvA en VormgevingsVisie).

Bron: Tenderned

Reageer op dit artikel