nieuws

De enige tunnel van Assen is lek en BAM moet die repareren

infra 2883

De enige tunnel van Assen is lek en BAM moet die repareren

Nog geen jaar na de oplevering zijn er haarscheurtjes ontdekt in het dek van de Overcingeltunnel in Assen. De gemeente stelt aannemer BAM Infra aansprakelijk en eist dat die snel een reparatie uitvoert.

De tunnel pal voor het station van de Drentse hoofdstad is opengesteld vorig jaar juni na een bouwperiode van een kleine drie jaar. Voor de constructie zijn onder andere diepwanden gebruikt die in het zicht zijn gehouden en niet uitgerust met voorzetwanden. Op een video van RTV Drente, vlak voor de opening vertelt wethouder Harmke Vlieg trots hoe Assen haar eerste tunnel krijgt. Dat er op dat moment  nog druk geïnjecteerd wordt om lekkages te bestrijden is niet iets waar ze zich zorgen over maakt. “Dat hoort er bij”, stelt ze goedgemutst.

Haarscheurtjes in het dek van de tunnel

Maar deze winter kwam er toch meer water in de constructie dan verwacht, bevestigt de woordvoerder van de wethouder nu. “Er zijn haarscheurtjes in het dek geconstateerd die water doorlaten. Wij hebben BAM aansprakelijk gesteld en zijn nu in overleg over hoe ze de lekken gaan repareren. Er worden meerdere herstelscenario’s onderzocht.” BAM heeft de Overcingeltunnel niet alleen gebouwd voor een som van ruim 22 miljoen euro, maar beheert en onderhoudt de tunnel ook voor een periode van twintig jaar.

Inclusief toeritten meet de Overcingeltunnel 300 meter. Zo’n 170 meter daarvan is overdekt. Door de aanleg van de tunnel werd het stationsplein autovrij en kan een veel aantrekkelijkere entree naar de stad worden gecreeërd. De tunnel maakt deel uit van het zogeheten FlorijnAs-programma.

Diepwanden staan bekend als betonnen sponzen

Onder vochtweringsbedrijven staan diepwanden bekend als betonnen sponzen. Ze laten water door, maar nemen het soms ook weer op.  In steeds meer tunnels en parkeergarages blijven ze in het zicht en komt er geen voorzetwand voor. Sinds de bouw van de Haagse tramtunnel is dat in de mode geraakt onder architecten, die gefascineerd raakten door de grillige structuur, alsof het om een grot gaat. die ze graag fraai uitlichten. Dat is een beetje mode onder architecten, maar het is natuurlijk ook een voordelige optie. Het scheelt geld als je geen voorzetwanden hoeft te maken.

Dat er op sommige plekken wat water door de wand sijpelt wordt doorgaans voor lief genomen. De vuistregel onder tunnelbeheerders is dat zolang een waterdruppel niet de vloer bereikt het lek waar hij uitkomt niet bestreden hoeft te worden. Maar die grens is afgelopen winter bij Overcingeltunnel volgens de gemeentewoordvoerder royaal overschreden.

De Overcingeltunnel in aanbouw. Foto’s: BAM

Reageer op dit artikel