nieuws

Afsluitdijk 2 meter hoger: 4 jaar ‘blokken’ voor BAM en Van Oord

infra 4181

Afsluitdijk 2 meter hoger: 4 jaar ‘blokken’ voor BAM en Van Oord

De Afsluitdijk is afgekeurd en wordt 2 meter hoger. BAM, Van Oord en Rebel gaan 75.000 speciale X-blokken inzetten om de dijk te versterken. Infra-minister Cora van Nieuwenhuizen staat vandaag, 1 april stil bij het officiële begin van de bouw. Eind 2022 moet het dbfm-project klaar zijn.

De minister reisde uitgerekend 1 april naar Kornwerderzand voor het officiële begin van de bouwfase. Geen grapje dit keer, maar hét moment dat de uitvoering markeert.

De minister: “Al 87 jaar beschermt dit iconische bouwwerk een groot deel van ons land tegen het water. Met deze grootschalige renovatie is de Afsluitdijk over vier jaar weer klaar voor de toekomst.”

Tekst loopt verder onder de foto

Minister Cora van Nieuwenhuizen verwijderde tijdens de starthandeling symbolisch een basaltblok van dit stuk van de dijk. 

Water sneller afvoeren

Komende jaren verwacht de bouwcombinatie dat tussen 800 en 900 mensen met de uitvoering bezig zijn. Afgelopen jaar werd benut voor de financiële invulling en het verder uitwerken van het ontwerp voor de 32 kilometer lange dijk.

Project Afsluitdijk

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Levvel (Van Oord, BAM, Rebel)
  • Contract: dbfm met 25 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 550 miljoen euro (netto contant)
  • Plafondprijs: 630 miljoen euro
  • Projectsom: 927 miljoen euro
  • Op TenderNed: november 2016
  • Gunning: maart 2018
  • tekening contract: april 2018
  • Financial close: zomer 2018
  • Uitvoering: 2019 t/m 2022
  • Einde contract: 2047

De Afsluitdijk (1932) wordt circa twee meter hoger, krijgt een nieuwe bekleding en sterkere sluizen.

De spuicomplexen bij Den Oever worden uitgebreid met extra spuisluizen en twee grote gemalen. Zo kan er meer water worden afgevoerd naar de Waddenzee dat via de IJssel het IJsselmeer in stroomt. De gemalen zijn energiezuinig. De energie die nodig is, wordt opgewekt met 2,7 hectare zonnepanelen bij Den Oever. Het spuicomplex bij Kornwerderzand krijgt een stormvloedkering, die de sluizen straks beschermt tegen onstuimig weer. Om de verbinding tussen de Waddenzee en het IJsselmeer te herstellen voor trekvissen wordt door regionaal samenwerkingsverband De Nieuwe Afsluitdijk een vismigratierivier aangelegd.

Slechts 2 inschrijvers

Het project werd ruim een jaar geleden gegund aan de bouwcombinatie Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) voor een bedrag van 550 miljoen euro. Dat was overigens tientallen miljoenen onder de raming van Rijkswaterstaat. De enige andere inschrijver, de combinatie VolkerWessels met Boskalis en Fluor, schreef 10 miljoen euro hoger in en had het nakijken

Een belangrijke troef bij het winnen van de opdracht waren de X-blokken. De 75.000 blokken zijn een belangrijk onderdeel van het ontwerp. Door de bijzondere vorm van de blokken is minder beton nodig dan eerder gebruikt materiaal. Dat zorgt voor 56% minder CO2 uitstoot. Ze komen straks met 100 per dag uit de volledig geautomatiseerde speciaal gebouwde fabriek.

De blokken komen dakpansgewijs bovenop de huidige basalt-blokken. Alleen tussen Kornwerderzand en de Friese kust wordt het oude basalt verwijderd, maar  binnen het project weer hergebruikt.

De bouwcombinatie verwacht tot eind 2022 bezig te zijn met de opknapbeurt en is aansluitend nog een kwart eeuw verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.

Wat gaat er allemaal gebeuren?

  • Dijk versterken (overslagbestendig) over 32km
  • Versterken 25 spuisluizen: Den Oever en Kornwerderzand
  • Bouw van 2 nieuwe keersluizen: Den Oever en Kornwerderzand
  • Inbouw pompen Den Oever
  • Verzorgingsplaats monument
  • A7 (+kleine verbeteropgave)
  • Coupure vismigratierivier
  • Fietspad Waddenzeezijde 2 trajecten

Een van de 75.000 speciaal ontworpen X-blokken. Foto: Ingrid Koenen

 

Reageer op dit artikel