nieuws

Minister pompt 72 miljoen extra in hoofdpijndossier Twentekanalen: nieuwe tender met nieuwe damwanden

infra 1691

Minister pompt 72 miljoen extra in hoofdpijndossier Twentekanalen: nieuwe tender met nieuwe damwanden
De Twentekanalen moeten breder en dieper worden. Foto: Hollandse Hoogte

De opwaardering van de Twentekanalen pakt fors duurder uit. Na een mislukte en ingetrokken tender wordt het project omgegooid en uitgebreid met damwanden. Minister Van Nieuwenhuizen legt 72 miljoen euro bovenop het oorspronkelijke budget van ruim 100 miljoen.

Het project komt medio dit jaar opnieuw op de markt, maar met een fors hogere begroting. De minister maakte deze week bekend 72 miljoen extra ter beschikking te stellen voor de vervanging van 14 km damwanden van de Twentekanalen.

Gegunde opdracht teruggegeven, tender mislukt

Daarmee worden naast het eerder geplande baggerwerk voor verruiming van het kanaal, straks ook de damwanden van de Twentekanalen vervangen in plaats van gerenoveerd. De totale projectbegroting bedraagt hiermee 180 miljoen euro, laat Rijkswaterstaat weten.

Project Twentekanalen

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: nog niet aanbesteed
  • Contractvorm d&c, met dialoog (geen BVP)
  • Budget: 180 miljoen euro
  • Contractomvang: 1 perceel ipv 3
  • Op de markt: Q3 2019
  • Gunning: zomer 2020
  • Uitvoering: 1,5 jaar vanaf voorjaar 2021

De combinatie Boskalis en Van den Herik kreeg in 2017 het BVP-project van 100 miljoen euro voorlopig gegund, maar heeft het ruim een jaar later weer teruggegeven. Rijkswaterstaat had weinig vertrouwen in de uitvoerbaarheid van het ontwerp van de bouwcombinatie en schakelde emeritus TU-Delft-professor Theo Olsthoorn en Mirjam Stark van ingenieursbureau Antea in voor een onafhankelijke toets op de grondwaterrisico’s. Die bleken zwaar onderschat.

“Vooral de grondwaterbeheersing bleek problematisch. De bouwers zouden in hun voorstel de uitgediepte waterbodem maar gedeeltelijk met bentonietmatten bedekken, waardoor de te verwachten lek naar de omgeving slechts in geringe mate zou worden verminderd”, lichtte Olsthoorn recent in Cobouw zijn bevindingen toe.

Ook damwanden moeten vernieuwd

De tender werd ingetrokken en samen met de markt werd gebrainstormd over een nieuwe opzet. Daarbij blijkt het nu ook nodig om alle damwanden te vervangen. Rijkswaterstaat: “Het overgrote deel van de damwanden heeft het einde van de technische levensduur bereikt. Er is op korte termijn vervanging noodzakelijk om de veiligheid – voor zowel scheepvaart, recreatie als stabiliteit secundaire keringen – te waarborgen. Een onafhankelijke second opinion van Deltares onderschrijft deze conclusie.”

Een beslissing die veel extra geld kost, maar dat wordt nu op tafel gelegd. Het d&c-contract komt halverwege dit jaar op de markt en wordt in de zomer van 2020 gegund. Het is de intentie van Rijkswaterstaat om bij deze integrale opwaardering meteen de grondwateroverlast in de omgeving aan te pakken en oevers te vernieuwen.

Einddoel is om het 63 km lange kanaal met een breedte van 50 meter uit te diepen en geschikt te maken voor klasse Va schepen zodat ook grotere schepen – met een diepgang tot 2,8 meter – de containerterminal in Hengelo en bedrijventerreinen in Almelo kunnen bereiken. Eind 2022 zou het project klaar moeten zijn.

Reageer op dit artikel