nieuws

Heijmans en Siemens moderniseren Haagse Koningstunnel voor 25 miljoen

infra Premium 1524

Heijmans en Siemens moderniseren Haagse Koningstunnel voor 25 miljoen

Heijmans en Siemens renoveren vanaf 1 maart de Haagse Koningstunnel, die vanaf heden 7 maanden helemaal dicht is. Nog geen twintig jaar na oplevering moeten 40 installaties worden vervangen en wordt de tunnel brandveilig gemaakt. De bouw kostte destijds  30 miljoen euro, de renovatie gaan 25 miljoen euro kosten.

De tunnel in de Haagse binnenstad is destijds in een open bouwkuip gemaakt. Bouwcombinatie CFE/MBG-Besix begon in 1996 met de bouw van de 700 meter lange bak, waarvan 505 meter volledig overkapt is. Juni 2000 ging de tunnel open voor verkeer.

Nieuwe tunnelwet

Inmiddels is de tunnel toe aan groot onderhoud. Zo is een deel van de installaties aan vervanging toe en moet de tunnel vanaf 1 mei 2019 voldoen aan de strenge eisen van de Tunnelwet (WARV).

Voor de renovatie gaat de tunnel acht maanden helemaal dicht, tussen maart en november 2019. In deze periode gaat het consortium Heijmans-Siemens de Koningstunnel aanpassen aan de nieuwste eisen van de Tunnelwet. Zij zullen daarna nog 7 jaar verantwoordelijk zijn voor het onderhoud.

Daarvoor moeten onder andere camera’s worden aangebracht voor automatische detectie van ongevallen en brand en moet de tunnel worden aangesloten op een permanent bemande verkeerscentrale. Ook moet elke tunnelingang een stoplicht en afsluitboom krijgen.

Asfalt en hitteschilden

Een groot deel van de oude installaties is aan het einde van zijn levensduur of voldoet niet meer aan de actuele eisen en moet worden vervangen. Dat geldt onder meer voor de verlichting, het ventilatiesysteem en de pompen die regenwater en bijvoorbeeld bluswater uit de tunnel pompen.

Bij het groot onderhoud wordt de tunnel ook constructief aangepakt. Zo wordt een aantal lekkende voegen tussen de bouwdelen vervangen en krijgt de tunnel een nieuwe asfaltdeklaag. Verder wordt de brandwerendheid van de tunnel verbeterd en krijgt de tunnel een nieuw hitteschild.

 

Reageer op dit artikel