nieuws

Wie doet het met wie? Dit zijn de best scorende combinaties bij Rijkswaterstaat

infra Premium 5787

Wie doet het met wie? Dit zijn de best scorende combinaties bij Rijkswaterstaat
Afsluitdijk © Rijkswaterstaat - foto: Joop van Houdt

Het MKB-duo De Jong Zuurmond en Jos Scholman wist vorig jaar vier zoutcontracten van Rijkswaterstaat binnen te slepen en was daarmee de best scorende bouwcombinatie. Van Oord wist bij twee winnende combinaties aan te schuiven en kreeg zo de Afsluitdijk én de A13/A16.

Risico’s spreiden en profiteren van elkaars expertise zijn de vaakst gehoorde redenen om de krachten te bundelen en met meerdere partijen in te schrijven. Bouwcombinaties zijn nog steeds populair. Vorig jaar werden elf van de vijftig Rijkswaterstaat-opdrachten gegund aan een combinatie. Maar wie doet het met wie?

Wie kies je?

Gemiddeld schrijven vijf partijen in voor een opdracht, dus in de praktijk worden nog veel meer tijdelijke duo’s of trio’s gevormd die ook vroegtijdig weer uit elkaar gaan. Wie kies je? De een zweert bij vaste partners, de ander wisselt van keer tot keer.

Door slim te combineren, wist Van Oord vorig jaar hofleverancier te worden bij Rijkswaterstaat. Van Oord sloot zich vorig jaar bij twee uiteenlopende combinaties. Met succes. Van Oord won de Afsluitdijk samen met BAM en de A13/A16 samen met Dura Vermeer, Besix en TBI.

Die laatste twee zoeken elkaar al jaren op. De vaste partners weten ook vaak samen tenders te winnen, zoals bij de renovatie van de Velsertunnel, maar ze zijn nu ook samen in de race voor de lopende tender van de ViA15. In dat laatste geval heeft het duo de combinatie gezocht met het Duitse Hochtief.

Achter de schermen

Het is een subtiel spel om achter de schermen combinaties te vormen. De crisis heeft het aftasten in de voorfase nog subtieler gemaakt: hoe stel je het tenderteam samen, wie doet wat en vooral wie draait op voor welke risico’s?

Bij zes onderhoudscontracten wordt eveneens de samenwerking gezocht. Zo zocht Van den Herik BAM op voor het natte areaal Midden-Nederland en Hakkers en Beens werken samen aan de oeverwerken van de Brabantse en Limburgse kanalen en Dynnic en Heijmans gaan aan de slag voor het onderhoud aan de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.

Ook combinatie bij vliegveld Saba

Ook voor het wegonderhoud zoeken partijen elkaar op. Zoals Van der Weerd Grafhorst en Dostal wegenbouw, die samen het prestatiecontract Oost-Nederland gaan uitvoeren. Boskalis en Van Gelder slaan de handen ineen om de A2 bij Utrecht Leidsche Rijn onder handen te nemen. Dat is met 20 miljoen euro relatief een groot onderhoudscontract.

Een vreemde eend in de bijt was de klus om de landingsbaan van vliegveld op Caraïbische eiland Saba te vernieuwen. SabaRoads en Den Ouden hebben tijdens het orkaanseizoen in recordtijd die klus van nog geen 2 miljoen euro vorig najaar al uitgevoerd.

Daarnaast wordt voor zoutcontracten opvallend vaak de samenwerking gezocht. De Jong Zuurman en Jos Scholman wisten als setje vier van dergelijke contracten binnen te slepen. Om de snelwegen ijs- en sneeuwvrij te houden zijn – op afroepbasis- relatief veel materieel met mensen nodig. Het kan handig zijn om die taken te verdelen.

Opvallend is dat daarbij onderdelen van grote jongens als Ballast Nedam en Strukton succesvol de handen ineen slaan en gezamenlijk twee contracten voor gladheidsbestrijding binnen harken. Het gaat om relatief bescheiden prestatiecontracten van nog geen drie miljoen euro die gaan naar Rasenberg en de Gebr. van Kessel.

Kartelpolitie houdt oogje in het zeil

Bouwbedrijven moeten wel goede redenen kunnen geven waarom zij de samenwerking opzoeken en niet alleen inschrijven. De krachten bundelen is toegestaan door de kartelpolitie, maar daarentegen is het verboden om prijsafspraken te maken of de marktwerking bewust te hinderen. Door het selectieve inschrijfgedrag van bouwers zal dat komende jaren zeker een punt van aandacht blijven bij toezichthouder ACM.

Het gunningenonderzoek is uitgevoerd door Thomas van Belzen en Ingrid Koenen

Lees hier het hoofdverhaal: Hollandse inframarkt terug in Hollandse handen


Winnende bouwcombinaties bij Rijkswaterstaat

Projectnaam Winnend bouwbedrijf Opdrachtsom excl. BTW
Afsluitdijk BAM en Van Oord € 546.418.380
A16 Rotterdam – snelwegverbinding A13 – A16 BESIX en Dura Vermeer en Van Oord en TBI € 496.642.095
In stand houden natte areaal RWS Midden Nederland Van den Herik en BAM € 20.895.000
Onderhoud Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl Dynniq Nederland en Heijmans € 19.900.000
Groot onderhoud A2 Holendrecht – Leidsche Rijntunnel Boskalis en Van Gelder € 19.500.000
Oeverwerken Brabantse en Limburgse kanalen Hakkers en Beens Groep € 12.477.000
In stand houden areaal RWS Oost Nederland Van der Weerd Grafhorst en Dostal Wegenbouw € 8.075.018,00
Gladheidsbestrijding Middenbeemster en Oostzaan Strukton en Ballast Nedam € 2.698.400
Gladheidsbestrijding Hoorn Strukton en Ballast Nedam € 2.373.200
Gladheidsbestrijding Baarn en Hoevelaken De Jong Zuurmond en Jos Scholman € 1.985.400
Renovatie Runway Juancho Yrausquin airport Saba Saba Roads en Den Ouden € 1.877.358
Gladheidsbestrijding Huis ter Heide De Jong Zuurmond en Jos Scholman € 1.770.600
Gladheidsbestrijding Houten De Jong Zuurmond en Jos Scholman € 1.695.198
Gladheidsbestrijding Gorinchem De Jong Zuurmond en Jos Scholman € 1.005.270

 

 

Reageer op dit artikel