nieuws

“Die vliegende auto is er misschien nog wel eerder dan de zelfrijdende”

infra Premium 890

“Die vliegende auto is er misschien nog wel eerder dan de zelfrijdende”

Hoe futuristisch het ook lijkt: de vliegende auto van de Nederlandse firma Pal-V wordt volgend jaar officieel toegelaten tot het luchtruim èn op de weg. Antea Group zoekt uit wat voor infrastructuur er nodig is mocht het transportmiddel uit menig science fiction film echt aanslaan.

Het was niet het minste podium dat ze uitzochten. In één van de zalen van de laatste autosalon in Genėve stond zomaar de vliegende auto van de Nederlandse producent Pal-V. De eerste ter wereld. Daar ondertekende ondertekende businesslijn directeur Henri Deelstra van Antea Group een samenwerkingsovereenkomst om de noodzakelijke infrastructuur voor te bereiden voor dit voertuig dat rechtstreeks lijkt weggevlogen uit een jongensboek.

Dit is toch geen aanloop naar een 1 april grap he?
“Helemaal niet. Het Nederlandse bedrijf Pal-V werkt in hun fabriek in Raamsdonksveer al sinds 2007 aan een vliegende auto.  In 2012 maakten ze al succesvolle testvluchten. Volgend jaar wordt het toestel officieel op de weg en in de lucht toegelaten in Europa en gaan ze de eerste auto’s uitleveren aan klanten. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je er als samenleving op bent voorbereid. Dat de benodigde infrastructuur er ligt.”

Een vliegende auto heeft toch juist geen infrastructuur nodig? Een kwestie van de vleugels uitklappen en hup over de file heen?
Zo simpel is het ook weer niet. Het zal niet worden toegestaan om zomaar vanaf de openbare weg op te stijgen. Er moeten toch kleine vliegveldjes worden ingericht. Daarvoor is niet veel nodig hoor. Een voetbalveld met een windzak en een brandblusser is al voldoende om te landen of op te stijgen.  Maar dat heb je wel nodig en daar moet je goede afspraken over maken. Ook met de buren.”

En waar mag je wel en niet vliegen?
“Ook die regels moeten tegen het licht worden gehouden voor dit nieuwe vervoersmiddel, dat best wel eens heel disruptief zou kunnen zijn. Voorlopig ligt het voor de hand dezelfde zones aan te houden als voor kleine vliegtuigjes en drones.  De regelgeving daarvoor is de afgelopen jaren al sterk veranderd, maar er zal nog wel meer nodig zijn.”

 Heeft u er zelf al mee gevlogen of gereden?
“Helaas nog niet. Onze contacten met Pal-V zijn nog zo vers en het toestel  is nog niet officieel toegelaten. Maar ik kijk wel uit naar een proefvluchtje. Lijkt me reuze spannend.”

Met een Tesla maak je nog altijd indruk. Maar hoe is dat als je met een Pal-V een parkeerplaats opdraait? Het is toch een zonderlinge driewieler met vleugels opgevouwen op het dak.
“Ik denk dat je wel veel bekijks trekt. Het is natuurlijk een innovatief transportmiddel. Hij spreekt ook enorm tot de verbeelding. Dat zagen we ook in Genève. Met Antea Group plaatsen we er zelf een op onze stand op de Provada in juni.”

Verwacht u dat er veel Nederlanders volgend jaar een zullen aanschaffen?
“Er zijn ook in Nederland al enkele verkocht, maar waarschijnlijk zullen ze eerder rondvliegen in landen als Saoedie Arabie Dubai en de andere Emiraten. Daar  zitten de kapitaalkrachtige klanten die een half miljoen kunnen neerleggen voor een pioneer versie van de Pal-V en het leuk vinden er de blits mee te maken. In die regio zijn ze vaak ook net wat soepeler met het verstrekken van vergunningen. Maar als hij daar aanslaat en overwaait naar Europa en Amerika kan het ineens snel gaan. Hij zou er zelfs wel eens eerder kunnen zijn dan de zelfrijdende auto. Want het is nog helemaal niet zo makkelijk om die echt veilig op de weg te laten met al die verschillende verkeersdeelnemers als voetgangers, fietsers, motorrijders en vrachtwagens. Het is juridisch veel ingewikkelder daar sluitende afspraken maken dan over het gebruik van vliegende auto’s.”

Zou het iets zijn voor uw voorzitter van de Raad van Bestuur, Gerard Sanderink?
“Ik kan me voorstellen dat als hij drie uur reistijd wint op een dag, pendelend tussen huis en ons kantoor in Brussel of Parijs, het voor hem interessant is.  In die zin behoort hij tot de doelgroep.”

Waarom pakt hij niet gewoon het vliegtuig?
“Omdat je dan toch eerst naar een vliegveld moet met de auto, daar moet wachten tot je mag opstijgen, enzovoorts. Dat kost allemaal heel veel tijd waardoor je nauwelijks sneller bent dan met de auto. Het idee is dat je voor die vliegende auto’s een veel fijnmaziger netwerk aanlegt en nooit ver hoeft te rijden voor je kunt opstijgen.”

Is zo’n PAL-V ook nog een beetje zuinig?
“Ik begrijp dat hij in de lucht ongeveer 6 liter verbruikt op 100 km. Dat valt me niet tegen.  Rijdend is hij wel wat zuiniger. Je kunt de tank vullen bij elk normaal benzinestation. Dat is toch fantastisch?  De fabrikant werkt bovendien hard aan een elektrische variant.”

Henri Deelstra (rechts) van Antea Group bekrachtigd de overeenkomst met de CEO van Pal-V op de Autosalon van Geneve

Gyrocopter In de lucht is de Pal-V strikt genomen een gyrocopter. Dat is een soort helicopter waarbij de rotor niet direct wordt aangedreven, maar gaat draaien door de voorwaartse snelheid. Daarvoor bevindt zich achterop het toestel een propellor. De rotor bovenop zorgt dus wel voor het lift-effect, maar niet voor de voortstuwing. Een voetbalveld is genoeg om voldoende snelheid te ontwikkelen voor de lift-off.

Reageer op dit artikel