nieuws

Ballast Nedam en Fluor uit tender A9 BaHo gestapt: Weer maar 2 partijen in de race

infra 14496

Ballast Nedam en Fluor uit tender A9 BaHo gestapt: Weer maar 2 partijen in de race

De combinatie Ballast Nedam en Fluor is uit de lopende tender voor SAA5, de A9 Badhoevedorp Holendrecht gestapt. Dat betekent dat nog maar 2 partijen in de race zijn voor het dbfm-project met een waarde van bijna 800 miljoen euro. Net als bij de ViA15 haken verschillende partijen tijdens de aanbesteding af.

Verschillende bronnen rond het project bevestigen de gang van zaken. Ballast Nedam onthoudt zich officieel van commentaar en wil verder geen enkele mededeling doen over de motivatie waarom. Het verhaal gaat dat de bouwers het gestelde plafondbedrag te laag vonden in relatie tot de risico’s. Voor deelproject 5 van de wegverbredingen Schiphol, Amsterdam, Almere staat 794 miljoen euro in het MIRT gereserveerd.

Hoogte van plafondbedrag

De hoogte van het plafondbedrag zou voor de combinatie Ballast Nedam/Fluor de aanleiding zijn geweest om niet verder te investeren in de tender met intensieve dialoogfase en het project terug te geven aan opdrachtgever Rijkswaterstaat. Voor de verdiepte bak in de A9 bij Amstelveen zijn nu nog alleen Dura Vermeer, Besix, Hochtief John Laing en de combinatie Macquarie en Siemens in de race. De projectorganisatie is van plan na de zomer een keus te maken en een winnaar aan te wijzen. Het is de bedoeling om het project tussen 2020 en 2024/26 uit te voeren.

Het is opvallend dat voor beide lopende dbfm-contracten van Rijkswaterstaat maar maximaal twee combinaties gaan inschrijven. Bij de ViA15 voltrok zich al eerder een slagveld. Eerst stapte VolkerWessels en Boskalis uit de tender en even later trok de combinatie met BAM, Heijmans en TBI  zich terug. De overgebleven partijen zijn Dura Vermeer in combinatie met Besix en Hochtief  en de combinatie met Van Gelder, Jan de Nul en Macquarie.

Meerdere dubbelingen

Wat daarbij opvalt is dat er meerdere dubbelingen in zitten als beide projecten naast elkaar worden gelegd. Zowel Dura Vermeer met Besix en Hochtief als Macquarie zijn voor beide projecten in de race. Het is nog maar de vraag of ze ook beide risicovolle projecten willen winnen of ook alsnog afhaken. In dat geval krijgt Rijkswaterstaat te maken met slechts 1 inschrijver, maar tot nog toe zijn het er bij beide projecten twee.

De trend van twee inschrijvers bij mega-projecten van Rijkswaterstaat zet voort; Het gebeurde al eerder bij de Zuidasdok, Blankenburgtunnel en Afsluitdijk. De teruglopende belangstelling voor de grote infra-projecten was bij Rijkswaterstaat al aanleiding om bureau McKinsey in te schakelen voor een marktonderzoek naar de gww-sector. Zij adviseren Rijkswaterstaat om in te grijpen en het risicoprofiel van projecten omlaag te brengen. Het overleg over een andere inkoopstrategie is op dit moment onderwerp van discussie met de markt.

Reageer op dit artikel